Shit bilister says…….

När jag cyklar till jobbet på morgnarna brukar jag sjunga lite Taylor Swift, planerar hur dagen och veckan ska se ut eller tänka tillbaka på någon cykeltävling.

Bilister verkar ha en betydligt värre pendling till jobbet. Här är lite saker jag hörde vid frukostbordet förra veckan.

Tydligen var det jättejobbigt att köra i regnet och vädret var allmänt dåligt. För att inte tala om morgonen de fick skrapa rutorna. Jag märkte inte av något dåligt väder på cykeln.

Det är läskigt att köra i göteborgsbacken i 100 km/h. Tydligen går det inte anpassa farten efter förhållandena.

Alla bilister kör skitdåligt, blinkar aldrig och byter fil helt hänsynslöst. Ja inte de själva då men alla andra.

Motorvärmaren funkar inte när det är 10 grader ute så barnen fryser i bilen. Nu har de bara 200 meter till dagis men de fryser ju!

Tur att jag cyklar till jobbet så att jag slipper alla ”problem” och all ”stress”.

Annons

Avhängd 8 gånger.

Uppehåll både lördag och söndag har givit distanspass båda dagarna. 5,5 timme i lördags och 4 timmar idag. Eftersom jag inte har någon wattmätare på min cx får jag gå på puls och känsla. Målet för mig har varit att inte gå upp i pulszon 4 och  det har jag klarat ganska bra. 4 sekunder i zon 4 i lördags och idag var jag knappt ens i zon 3.

Jag har blivit avhängd 8 gånger i helgen. Jag släpper helt enkelt klungan när de kör för hårt för mig. Alla får köra som de vill och alla cyklar av olika anledningar. Vissa vill motionera, andra vill bara cykla lite men jag tränar. Jag har ett mål med varje pass. När jag cyklar ute höst/vinter så är det distans som gäller. Långsamt och länge. Jag klarar inte köra halvhårda distanspass på helgen och sedan hårda intervaller på vardagarna på trainern. När vädret blir sämre kommer jag släppa ännu tidigare.

Idag skulle det vara ett lugnt distanspass på 4 timmar. Jag sa till att det gick för fort ett par gånger i medvinden, låg i rygg hela tiden i motvinden och släppte i backarna så jag fick ett ganska behagligt distanspass. Lördagar kör jag oftast lite hårdare men ändå så att jag klarar 5 timmar. Efter att övriga hade vänt hemåt satta jag på en ljudbok och testade lite nya grusvägar mot Ölsremma. Efter att ha fått loopa lite på slutet för att ljudboken var så spännande fick jag ihop nästan 1500 höjdmeter och 14 mil.

 

 

Fet och frusen.

Jag brukar bygga mina uttalande på fakta och hatar när folk sprider myter. Sötningsmedel är inte farligt. Genmodifierad mat är inte farlig. Bara för att något är ”naturligt” betyder inte det att det är nyttigare eller bättre än något som vi anser vara ”onaturligt”. Gluten är har ingen negativ effekt på 97% av befolkningen. Detta är fakta men resten av inlägget är bara en teori som endast bygger på min känsla den senaste månaden.

Sista september slutade säsongen. Jag vägde då 86,2 kg och jag tränade inte på 10 dagar. Efter bara några dagars vila började jag frysa. När övriga på jobbet gick runt i t-shirt fick jag plocka på mig mössa och långkalsonger. Jag har hela tiden försökt vara strikt med kosten, äta bra men hoppa över skitmaten. Jag var inte heller helt stillasittande under vilan. Jag cyklade till jobbet och promenerade till affären. Ändå gick jag upp i vikt rejält under vilan och första lugna träningsveckan efter det. Jag var då uppe på 88 kg. Tidigare har jag haft lätt att kommer ner under 86 oavsett hur hårt jag tränar bara jag inte har slarvat för mycket med kosten men nu har det gått trögt.

Min helt ovetenskapliga teori är att ämnesomsättningen gick ner rejält under vilan så därför frös jag och gick upp i vikt.

Den senaste veckan har jag börjat träna hårdare och fryser inte alls lika mycket. Har inte behövt ha mössa på jobbet på 1,5 vecka och igår fick jag plocka av mig långkalsongerna för att jag svettades.  Förhoppningsvis stabiliserar sig vikten också nu.

Knäna.

För mig är det viktigt att knäna jobbar rakt upp och ner för att få ut så många watt som möjligt. Jag är ganska tung och inte jättestark, min styrka är effektiviteten och det är något jag tänker på.

Förra veckan var första riktiga träningsveckan efter vilan och då känner jag alltid av knäna lite. På långa pass när jag blir trött får jag lite ont och knäna börjar sticka ut. Därför tar jag det lite lugnt och tänker på hur jag jobbar. Jag försöker se till att jag känner toppröret på insidan av låren när jag trampar, då vet jag att knäna inte sticker ut och så försöker jag också ha lite högre kadens än normalt så här i början av säsongen.

Jag har också haft lite problem med löparknä då och då. På mig sitter det egentligen inte i knäna även om det är där jag får ont. För mig kommer löparknä när jag blir stel i sätesmuskeln. Då är det stretching som gäller.

Ett annat tillfälle när jag kan få lite värk i knäna är när jag tränar hårt och tar 2-3 dagars vila. Då är det bara att börja träna igen så går det över.

Trots lite smärta då och då skulle jag inte säga att jag har problem med knäna. Jag vet oftast när jag kommer få ont och varför och oftast är det bara att öka träningsmängden långsamt för att vänja kroppen.

11,5 timmes träning förra veckan, då räknar jag inte jobbpendlingen vilket är nästa 3,5 timmes cykling till. Denna vecka räknar jag med att öka med någon timme till men fortfarande inget intensivt.

Tredje lördagen i oktober.

Det är nog inte många som vet det men jag startade Bama´s blogg 2007 som en reseblogg så att jag slapp ringa hem varje dag på mina USA-resor.

2005 var jag i Alabama, Georgia och Tennessee.

2007 Michigan, Pennsylvania och Ohio.

2008 North Carolina, Virginia, Maryland, Pennsylvania, West Virginia och Tennessee.

2010 Texas, Oklahoma och Louisiana.

Jag hyrde bil, körde runt och såg så många matcher jag kunde. Jag började planeringen med lördagsmatcherna i college football och försökte sedan få in så många andra matcher däremellan. 2009 såg jag 28 matcher på 31 dagar och det var allt från highschool football och college dambasket till NFL, NHL och NBA. Sedan jag började cykla har jag inte haft råd att åka för det var inte billigt. Jag har kvar alla mail från resan 2010. Hyrbilen kostade 8200 kr för 26 dagar. Den dyraste biljetten, Alabama at LSU, gick på 426 dollar. Vi får se om jag kan spara ihop till en resa hösten 2018 eller 2019. Här är en länk till bloggen http://bamasblogg.blogspot.se/2007/10/?m=0

Tredje lördagen i oktober kanske ni frågar. Både 2005 och 2008 var jag i Usa tredje lördagen i oktober och såg Alabama mot Tennessee. De möttes första gången 1901 och i kväll möts de för 100:de gången. När jag såg matchen på plats 2005 var Tennessee storfavoriter trots att Alabama spelade hemma men Alabama lyckades vinna med 9-6 efter ett fieldgoal i slutsekunderna. Den inramningen var oslagbar och en av de häftigaste upplevelserna i mitt liv. Jag har varit på flera matcher med över 100 000 på läktaren men inget slår den matchen 2005.

Ikväll är Alabama stora favoriter men när man möter en av sina värsta rivaler kan allt hända. Matcher börjar 21:30 och jag kommer sitta klistrat framför tv´n.

Roll Tide!

Lidande.

Det var bara några timmar sedan jag skrev att jag skulle passa på att köra distans i helgen eftersom det skulle vara bra väder. Jag gav mig ut 8:15 i morse för att ta en liten runda innan samlingen vid piren 09:00. Jag kom aldrig till piren. Jag blev dyngsur. Blöta vägar och ett fint strilande duggregn fixade det.

Det är ungefär ett halvårs träning kvar innan tävlingssäsongen börjar så varför ge sig ut i dåligt väder och lida nu? Det kommer bli lidande så det räcker i februari.

Jag har inte heller plockat undan min räser än. Jag älskar min räser och har nästan ett halvår på mig att använda mina crossar så varför byta redan nu?

Nej det får bli lite zwift när mina grannar har vaknat så får vi se om det blir distans imorgon istället. Alabama spelar 01:15 i natt så det blir ingen tidig start imorgon.

43 minuter uppvärmning?!?!

Jag har tidigare hånat de som har kört zwift och trodde att jag bara skulle köra rena intervaller när jag köpte min nya trainer. Eftersom det var gratis var jag ju tvungen att testa zwift och till min förvåning så fastnade jag direkt. Det var betydligt roligare än jag hade trott. Nu kommer jag för det mesta bara köra intervaller men jag kommer använda zwift till det också och om motivationen tryter kommer jag säkert köra lite tävlingar i vinter.

I veckan körde jag zwifts ftp-test. En teoretisk ftp får man om man kör max i 20 minuter och gångar wattalet med 0,95. Jag har aldrig gjort något 20 minuters test under säsongen men som bäst har jag haft 354 watt i 20 minuter i mars 2016 vilket blir 336 watt i ftp. Nu gissade jag att jag hade en ftp på 320 watt och skulle i så fall köra 20 minuter på 337 watt. Började på 332 watt och ökade sedan lite. Efter 10 minuter var jag slut och med 3 minuter kvar trodde jag inte att jag skulle orka 20 minuter men 337 watt var en bra gissning. Jag körde på 339 watt. Jag har siffror från de två senaste säsongerna och har gjort mina första test runt 1:a december båda åren. Jag ligger strax över siffrorna från dec 2015 och mycket över siffrorna från dec 2016 då jag hade haft ett långt avbrott pga nyckelbenet.

Nu gillade jag inte zwifts ftp-test riktigt. Uppvärmningen var alldeles för hård. Den var 43 minuter lång och alldeles för tuff så jag kände mig nästan lite trött innan jag startade testet. Till nästa gånga blir det betydligt lugnare uppvärmning.

Nu blir det distans i helgen. Vädret ska vara bra så det gäller att passa på. Det blir oftast distans på lördagar hela vintern och även på söndagar höst/vår men bara om det är fint väder.

 

Vilan över.

Jag har nu inte tränat på åtta dagar och har två vilodagar kvar innan säsongen 2018 startar. Onsdag blir ett lite lugnt pass på trainern för att vakna till och på torsdag hade jag tänkt köra ett ftp-test för att se var jag står. Planen är att köra ett test var fjärde vecka. Lördag är det vinterdistans och på söndag Wåffelcross.

Förutom ftp-testet och wåffelcrossen kommer de första fyra veckorna vara väldigt lugna. Långsamma distanspass och trainerpass under tröskel. Efter fyra veckor ökar jag lite men fortfarande få hårda intervallpass innan nyår.

En viktig sak under grundträningen som pågår under de närmaste tolv veckor är att hitta rätt i kosten. Under hösten har jag slarvat lite väl mycket under helgerna och varit väldigt hård på vardagarna.  Därför har jag pendlat mycket i vikt. Nu ska jag vara stabil runt 85 kg innan nyår.

I veckan har jag också varit på Öster cykel och pratat om min nya cykel för 2018. Det blir en De Rosa med Etap eller nya ultegra di2, wattbaserat vevparti och aerostyre. Tommy ska kolla lite priser på de olika alternativen men De Rosa visste inte vad nya di2 kostar än så jag får vänta ca två veckor innan jag bestämmer mig. Det är 25 veckor till träningslägret på Mallorca och 27 veckor till första Svenska tävlingen så jag har tid på mig.

2017 var en skitsäsong för mig men det har gjort att jag är extra laddad inför 2018.

Sovmorgon.

I morse låg jag i sängen till 11 och åt glass. Är det offseason så är det.

Jag var sugen på att köra wåffelcrossen idag men jag orkade helt enkelt inte. Jag mådde inte så bra igår. Kramp när jag försökte resa mig ur soffan, mjölksyra när jag gick på toaletten och när jag vaknade efter en tupplur i soffan mådde jag illa. Efter en natt där jag sov som en klubbad säl vaknade jag inte förrän 8:30. Ok, jag vaknade till strax efter 5 som vanligt, kollade hur det gick för Alabama men eftersom de hade en klar ledning somnade jag om direkt. Efter 10 timmars sömn kändes det ändå som att jag behövde en vilodag.

Säsongen 2017 är alltså slut och nu blir det 10 vilodagar . Enda motionen blir pendlingen till jobbet och om det är fint väder kan det bli en omväg hem. En dag under veckan ska jag upp till Öster cykel och diskutera hur min nya cykel ska se ut. Jag vet hur jag vill ha den men det finns några val att göra.

12:e oktober kommer jag göra ett ftp-test och sedan öka träningen långsamt under oktober och avslutar grundträningen med Abloc winter race 29/12.

Vårens första mål: träningsläger på Mallorca med JCK 4-11 april. Första tävlingen i Sverige 15:e april Östgötaloppet eller Örestadsloppet (tyvärr ser dessa lopp ut att gå samma dag 2018).