Periodisk fasta.

Nu är det på allvar. Jag går alltid upp eller ner i vikt. Vikten är aldrig stabil och sedan jag var i toppform efter påsk så har den bara gått upp. Jag har läst mycket om detta bl.a. ”En gång tjock alltid tjock” och det är bara att hålla med. Jag var jättefet för 5-6 år sedan och har fått jobba hårt för att hålla vikten när jag väl hade blivit av med den och nu när vädret har blivit bättre, svalt och lite regn, så är det dags att ta tag i kosten igen.

Jag har mina 14 matlådor/vecka men det svåra är att undvika att äta för mycket mellan dessa måltider så för att göra det så enkelt som möjligt blir det periodisk fasta. Mycket forskning visar att fasta är nyttigt för människan och jag kommer köra 16:8. 16:8 innebär att man fastar under 16 timmar och sedan äter normalt under 8 timmar vilket är enkelt att få in i vardagen. Man äter t.ex. middag klockan 20 och sedan hoppar man över frukosten och äter lunch 12 nästa dag. ”Hoppa över frukosten? Det är ju dagens viktigaste mål.” kanske någon tänker. Forskningen visar att frukosten inte är viktigare än något annat mål, det viktiga är hur många kalorier man äter under dagen.

Nu kommer jag inte äta strikt 16:8 utan variera lite. Träningsdagar blir det nog 16:8 och vilodagar förhoppningsvis upp mot 20:4. För att hålla hungern i schack brukar jag dricka mycket pepsi max och NEJ, SÖTNINGSMEDEL ÄR INTE FARLIGT ELLER ONYTTIGT. Gå ner i vikt kan jag göra nu eftersom jag inte har några viktiga tävlingar närmaste månaden och jag kör det bara tills jag är nere på tävlingsvikt igen men jag får nog ta ett litet uppehåll när jag ska cykla runt en sjö, lite mer om det när det är 100% klart.

Annons

Varning för svordomar.

Jag gillar inte att svära och jag svär inte ofta men nu kan jag inte hålla mig.

Det här hemska skitvädret är helt åt helvete, jag avskyr det över allt annat. Det är maj och upp mot 30 grader varmt! Jag kan inte sova och jag mår dåligt hela dagarna vilket leder till att jag äter mer så nu är jag fetare än på länge. Jag tror inte jag får på mig en tävlingströja längre, igår hade jag en träningströja och den kändes tight. Faaan!

Det går cykla tack vare fartvinden men eftersom jag knappt sover så blir återhämtningen värdelös. Den perfekta temperaturen i sovrummet är 14-18 grader och jag har helst under 16 grader. Nu har jag fönsterna öppna och fläktar som går och jag får ändå inte hyfsad temperatur förrän framåt 4 på morgonen.

Tyvärr är människan för dum, lat och självisk för att motverka uppvärmningen av jorden så det kommer bara bli varnare och varmare. Jag får väl flytta till Norrland men det blir värre för kommande generationer.

Jag längtar till regnet kommer på tisdag och sedan följer jag muslimernas exempel och fastar ett tag.

 

 

 

Ta det lugnt.

Jönköpings cykelklubb har rykte om sig att hänga av folk och visst gör vi det när det är sådan träning men inte på distans- eller lagtempoträningar. Piren 09:00 är en populär samlingstid och plats för distanspass. ”Vi vet inte om vi klarar hänga med er.” brukar folk säga när vi frågar andra om de vill göra oss sällskap. I går skulle jag träna på kvällen så jag sa att jag skulle köra max 27 km/h i snitt så vi blev ett gäng. På 10 mil blev jag avhängd sex gånger när det skulle tryckas på i backarna. Man blir bra på det man tränar och jag är inte intresserad av att bli halvsnabb i backar. Då tar jag det hellre lugnt på distanspassen och kör 27 km/h och sedan kör 40 när jag tränar.

På kvällen var det lagtempo. Jag gillar inte jämnt lagtempo där alla ska gå med runt hela tiden men om man kör så hårt att folk får börja stå över och det efter en stund bara är ett par stycken kvar som står för dragjobbet så är det skoj. Några saker jag tycker man ska tänka på. Ge gärna något tips till de som inte är så vana men kör så bra du kan och fundera inte så mycket på vad alla andra gör. Om folk börjar stå över förningar gör de inte det för att de är lata och även om de skulle göra det så är det helt ok så tjata inte på att de ska ta sina förningar. Då får man själv ta längre förningar om man är pigg så att alla får vila lite mer så att de hänger med hela vägen.

Vi var sex som körde lagtempot igår och jag tror alla var väldigt trötta. MTB-cyklisten väggade rejält och fick matas med Gel men han var imponerande stark till Ödestugu. Jag har nog aldrig sett Rudelius med en så blank blick som han hade när vi rullade hem. Jag kände mig stark till Ödestugu men sedan var jag inte så katig längre. Efter backen i Ödestugu fick jag kämpa hårt för att gå med och efter Älgbackaryd fick jag stå över ett par förningar.

Har jag skrivit att jag hatar värmen? Jag orkade knappt gå in i duschen igår kväll efter träningen och efter en natt med dålig sömn pga värmen är jag helt matt idag. Jag hade tänkt gå till Öster cykel för att handla på rean men jag orkar inte. Jag går till affären och köper glass. Det och girot får bli min dag idag.

Längtar till två grader och regn.

T-rex.

En positiv sak efter senaste axeloperationen är att jag har blivit rörligare. Inte perfekt rörlighet än men nu når jag åtminstone till vänster bakficka på cykeltröjan. Det var omöjligt för en vecka sedan. Jag kunde inte heller tvätta mig under höger armhåla utan smärta i vänster axel. Nu är det inga problem längre.

Ett problem som kvarstår är när jag ska svänga vänster. Det är som att jag har t-rex armar. Jag får inte ut vänster arm när jag sitter på cykeln. När jag står upp kan jag lyfta vänster arm rakt ut men det krävs lite ansträngning. Jag får helt enkelt träna på att svänga vänster.

Lätt att köra lungt.

Jag ska ta det lugnt i två veckor och många säger att det måste vara svårt för mig att ta det lugnt men jag har inga problem alls att hålla mig lugn på cykelrundorna. Jag har cyklar både lördag och söndag och bara rullat några timmar i runt 25 km/h, jätteskönt.

Det jag har svårt för är att köra ”ganska” hårt, 30-33 km/h. Jättejobbigt mentalt och ger ingenting. Visst hamnar flera av våra distanspass i den farten men då går det jättelugnt ibland och 37+ ibland.

Det enda jag hatar mer än ”halvsnabba distanspass” är lagtempo i jämnt tempo där alla ska gå med runt. Det kan man träna när man kör sin första vätternrunda men det är skittråkigt.

När jag inte kan träna hårt som nu så får jag dåliga tankar i huvudet. Vad behöver man ha med sig när man ska cykla 60 mil?

Jag vann.

Hur många gel äter en proffscyklist i girot?

Kom på att jag har glömt skriva att jag vann en tävling på twitter. Proffscyklisten Adam Hansen skrev på twitter att de tre första som gissar hur många gel han hade ätit efter de första nio etapperna i girot vann en t-shirt.

Omöjligt att gissa och jag hade ingen aning. Jag hade nog gissat på runt 40-50. Efter en stund skrev han att de flesta hade helt fel och att det var över 100. När Adam skrev att han hade fått två rätta svar så kollade jag snabbt igenom svaren och hittade 117 två gånger så det blev mitt svar.

Så jag vann alltså en t-shirt från Adam Hansen.

117 gel på 9 etapper blir 13 gel/dag. Nu vet jag inte om de äter lika mycket i alla lopp men en proffscyklist tävlar väldigt mycket. Adam Hansen som är enda cyklist som kör alla tre grand tours varje år hade 88 tävlingsdagar 2016. Det blir väldigt många gels.

Mår riktigt dåligt.

Bara en dags lidande kvar sedan är detta hemska väder borta för den här gången. När temperaturen stiger över 22-23 grader så mår jag inte bra. Jag svettas hela tiden och orkar inte göra mer än att sitta i soffan i kalsonger. Jag avskyr värme. Ja jag har hellre -25 grader än +25 grader. 20-25 kan det gå bra att cykla i för man får fartvind på sig men annars är värmen bara ett långt lidande. Jag trodde det skulle bli bättre när jag tappade en massa vikt men jag mår minst lika dåligt nu när jag är hälften så tung.

Idag skulle jag gå till jobbet och lämna in sjukintyget så jag har promenerat nästan 15 kilometer, jag tog vägen genom skogen för att få skugga så det gick ok. När jag rörde mig så mycket så fick jag ändå ont i min axel så det kanske inte blir någon cykeltur imorgon. I så fall blir det till att sitta i mörkret och lida sig igenom värmen.

Kan det inte bli vinterdistans snart.

Om man inte frågar får man inte nej.

Jag var på ryhov en kvart för tidigt som vanligt men ändå gick det undan till operation. Betala, eller jag behöver ju inte betala längre eftersom jag har frikort, in på dagkirurgin, svara på massor av frågor och sköterskan hann knappt fråga om jag ville ha något att läsa medan jag väntade innan narkossköterskorna kom. Kissa, in med nålen i handen och in i operationssalen. Allt gick i ett och 15:30 hade jag vaknat till så mycket att jag kunde kolla på klockan, då hade det tagit en stund att vakna till. Som tur var slapp jag slang i halsen denna gång, det är väl egentligen det enda jag tycker är obehagligt och det brukar göra ont. Jag fick vänta nästan två timmar på läkaren som hade en annan operation men jag hade ingen smärta.

Fyra veckor är jag sjukskriven men jag får gärna gå tillbaka till jobbet om det känns bra när de har tagit stygnen om två veckor. Om jag hade varit kvar på det gamla jobbet hade jag gått sjukskrivningen ut men nu börjar jag nog jobba 7:e juni. Jag ska väl inte lyfta tungt så att stygnen går upp men annars fick jag inga restriktioner. Jag frågade inte om jag fick cykla så jag fick inget nej. Jag är sugen på att cykla idag men väntar nog till på lördag. Ok jag har cyklat idag. Bagarn har gjort lite service på finräsern och jag cyklade hem. Imorgon blir det en långpromenad på minst 14 km då jag ska gå till jobbet med läkarintyget.

De sa att jag kunde ha ont ett par dagar men än har jag inte behövt ta några värktabletter sedan jag kom hem men det är lite blod på förbandet, vi får se om jag kan se så inget stygn har gått. Om inget händer så är det sista läkarbesöket när jag tar bort stygnen, för denna gången.

Dags för operation.

Imorgon klockan 12:30 ska jag operera min axel igen för att plocka ut plattan som sitter där. Det blir fjärde operationen på vänster axel. För ca 15 år sedan var jag tvungen att operera den för att den hoppade ur led hela tiden, tom när jag sov. Sedan två gånger i höstas för att få ihop nyckelbenet och imorgon blir alltså fjärde gången. Sammanlagt har jag gjort sex operationer. Förutom vänster axel fyra gånger har jag också opererat höger nyckelben 2014 samt halsen som jag fick intryckt när jag spelade amerikansk fotboll. Alla skador kommer från sport.

Jag fick ändå en bra träningshelg innan den kommande vilan. 16 mil distans uppåt Falköping i lördags och ett bra fartpass på två timmar i söndags. Jag är fet och otränad just nu men på lagtempopasset i söndags kände jag mig bara starkare och starkare. Vi var nog sju man som var med på de 86 kilometerna där vi körde lagtempo i 65 km med en snittfart på 39,3 km/h. Skitskoj men tyvärr började det regna och jag var inte sugen på att köra GP, som var den planerade avslutningen, på blöta vägar. Men jag kände mig nästan starkare på slutet än jag gjorde i inledningen av passet. Kanske satt de 16 milen i motvind från dagen innan i benen från start.

Nu blir det alltså operation imorgon onsdag och på torsdag kommer sommaren. Jag ser inte fram emot att spendera några veckor på trainern när det är över 20 grader ute. Jag hoppas inte det blir någon längre sjukskrivning. Vill varken missa cyklingen nu när det börjar bli varmt eller det nya jobbet som jag började på för tio dagar sedan. Det var lite tråkigt att sjukskriva sig det första man gjorde.

Jag har lite kortare pendlingsväg till det nya jobbet. 7 km nu mot tidigare nästan 10 men nu har jag fler och roligare valmöjligheter. Det normala vägen startar med 700 meter nerför och sedan är det 5 km uppför med ett snitt på 3%. Inte så brant kanske men ändå uppför och det är några platta partier som drar ner snittet. På slutet är det platt men nästan alltid blåsigt.