Lugnare vecka?

Torsdag till söndag förra veckan fick jag ihop 25 övertidstimmar. Givetvis blev träningen lidande. Hade ett jättebra pass i onsdag men resten av veckan blev betydlig sämre. Både torsdag och fredag var jag hemma efter 20 så då blev det ingen träning. På lördagen och söndagen var jag också hemma sent men jag hann ändå med att trampa lite. Jag orkade inte med något hårt utan det blev två lugnare pass.

Det har kanske också blivit för lite kalorier för att träna. När vi jobbar över så hämtar de mat från en pizzeria. Enda valet om man inte vill äta kebab eller pizza är sallad. Lunch 12 och en tonfisksallad vid 16 räcker inte långt om man ska träna så fort man kommer hem 19.

Ingen övertid idag måndag, det var första gången jag fick se Göteborg i dagsljus sedan jag kom hit förra tisdagen. Förhoppningsvis känns benen bättre efter dagens vilodag och om jag kommer hem från jobbet innan 18 imorgon så blir det ettor.

Annons

Vardagsmotion.

Jag flyttade till Göteborg ( bor troligtvis här en månad) i tisdags och jag blev förvånad att jag hann få in ett träningspass på onsdagen. Den hårda träningen på slutet av min sjukskrivning och den lite lugnare träningen senaste veckan verkar ha haft effekt. Måndagens träning hemma kändes betydligt lättare än jag hade räknat med och på onsdagen var jag mycket starkare än väntat. Kanske dags att göra ett ftp-test snart.

Annars får jag sikta in mig på ”vardagsmotion” den närmaste tiden eftersom jag kommer jobba mycket. Inte för att det ger någon träning men det kanske kan göra det enklare att komma ner i tävlingsvikt. Jag är två kilo över förra årets tävlingsvikt men vill ner lite till i år. Jag bor i en nyrenoverad lägenhet i Johanneberg ungefär mittemellan Chalmers och Liseberg som företaget jag jobbar för hyr. Lägenheten ligger på femte våningen och jag tänker inte använda hissen så där får jag en del vardagsmotion. Jag har busskort men bästa sättet att ta sig till jobbet är att först gå en kilometer till Chalmers, spårvagn till frölunda torg och sedan gå 1,3 km till arbetsplatsen. Sista biten kan jag tjäna två minuter om jag väntar på bussen men det känns onödigt att stå och vänta. Närmaste vägen är det 8 km och med lokaltrafiken tar det minst 40 minuter. Så förutom det jag rör på mig under arbetsdagen får jag minst fem trappor och 5,2 km promenad varje dag.

 

Lägenheten i Göteborg är inredd.

Ett foto publicerat av Fredrik Rostedt (@bamahv) Jan 24, 2017 kl. 9:38 PST

//platform.instagram.com/en_US/embeds.js

Jag har inte hunnit se speciellt mycket om omgivningen i dagsljus än men det verkar vara ett fint område och det ligger väldigt högt. Det är väl dags att gå och lägga sig efter en 12-timmars arbetsdag för imorgon fredag blir det nog 12 timmar igen. Hoppas kunna sluta innan 17 på lördag så att jag hinner träna då.

 

 

Mjukstart.

Hade hoppats få en mjukstart på jobbet. Efter att ha arbetat nonstop i 10 timmar cyklade jag hem utan att ha ätit varken frukost eller lunch. Då hade jag ändå inte hunnit lösa alla problem. Förhoppningsvis hinner jag både äta och lösa de värsta problemen imorgon.

Jag hade med mig både frukost (havregrynsgröt) och lunch (ärtsoppa) till jobbet men med planen att undvika att äta om jag klarade det. Fasta är bra för kroppen. Innan skadan så brukade jag hoppa över frukost och ibland även lunchen under vilodagar men det fungerar bara om man har något att göra hela tiden så man inte tänker på mat. Nu under sjukskrivningen har jag ätit mest hela tiden och när jag cyklade till jobbet i morse blev jag riktigt hungrig. Det gick över ganska snabbt och sedan har jag inte varit hungrig, inte ens när jag kom hem strax innan 18.

Nu slipper jag bära med mig mat till jobbet imorgon, imorgon är det träningsdag så då blir det ingen fasta.

Vill träna men vilar.

Imorgon börjar jag alltså jobba igen efter tre månaders sjukskrivning och egentligen känner jag för att träna idag men träningsschemat och kroppen säger vila.

Förra veckan hade jag 21,5 träningstimmar och hittills i januari har jag 17 träningspass och 38 träningstimmar. Jag behöver lite vila. Att jag inte fick upp pulsen igår och att jag hade en vilopuls på 44 i morse är bevis på det. Jag är ändå glad att jag är sugen på att köra ettor eller åttor idag.

Om jag tittar på förra året hade jag en svacka i slutet av januari med avbrutna pass och extra vila sedan kom Gran Canaria innan ännu en svacka i slutet av februari. Nu ska jag försöka hålla motivationen hög hela vintern så mycket det går även om det blir svårt utan resa till GC. Ett sätt är att undvika de värsta intervallerna. Inga intervaller är roliga och alla gör ont men vissa är värre än andra. Ettor och åttor är mina ”favoriter”. På ettor är intervallen över snabbt. Åttor kör jag på ca 105% av ftp och det brukar kännas ganska smidigt ett tag men efter fem intervaller är jag helt slut. Givetvis kommer jag även köra fyraminuters och andra avskyvärda intervaller men inte lika ofta som de lite mindre hemska passen.

5 x 8 minuter @ 344 Watt
5 x 8 minuter @ 344 Watt

Vila idag, bara jobbpendling imorgon och om vilopulsen är ok så blir det träning onsdag till söndag innan jag börjar jobba i Göteborg måndag 23/1. Jag vet inte riktigt hur träningen kommer se ut i Göteborg och det kommer ta några dagar att komma tillrätta så jag räknar med ett par vilodagar där. Jag kommer troligtvis jobba mycket övertid och helger de första veckorna så det blir nog ingen veckopendling till Jönköping inledningsvis. Jag har tre alternativ. 1. Inte ta med någon cykel och leta upp ett gym med bra cyklar. 2. Ta med trainern. 3. Ta med en cx utan dubbdäck och köra ute när det går och gym annars. Under kommande vecka när jag får reda på hur boendet ser ut och hur jag tar mig ner till Göteborg kommer jag kunna planera lite mer noga. Min syster har min bil eftersom jag inte behöver den och jag vill inte ta med mig en bil till Göteborg som mestadels blir stående. Så antingen tar jag buss till Göteborg och då skiter jag i att ta med cykel eller så ordnar jag skjuts.

Kött.

Jag har nästan helt slutat äta kött.

Det finns etiska skäl att inte äta kött, det är hemskt att se djur lida. Jag äter ändå fisk och kyckling så detta är inte huvudorsaken till att jag inte äter kött.

Det finns hälsoskäl att inte äta för mycket kött. Särskilt processat kött ökar bevisligen risken för cancer. Inte heller detta är huvudorsaken.

Största anledningen till att jag inte äter kött är hur mycket det påverkar miljön.  Djurproduktionen står för nästan 15 procent av världens totala utsläpp av växthusgaser där 1 kg nötkött orsakar 10 ggr så mycket växthusgaser som 1 kg kyckling. Det värsta är att vi inte alltid har ätit så mycket kött i Sverige utan köttkonsumtionen har ökat med 45 procent sedan 1990 och genomsnittssvensken äter ungefär dubbelt så mycket kött som det globala genomsnittet.

I november var det 20 grader varmare än normalt på Arktis och 2016 var medeltemperaturen nästan 1,5 grader högre än före industrialiseringens början vilket är nytt värmerekord. Ingen kan säga att de bryr sig om sina barn eller barnbarn om de äter mycket kött eller använder bil när det kan undvikas.

Det finns mycket gott att äta även om man inte äter kött t.o.m. för någon som inte kan/vill laga mat som jag. Jag gör 14 matlådor varje vecka till lunch och middag. Vanligtvis är det ungefär 4 kyckling, 4 fisk och 6 vegetariska. Favoriter just nu är Icas grönsaksbiffar. hälsans vegetariska schnitzel och vegetarisk ärtsoppa. Bara att steka och fylla resten av matlådan med olika bönor och blandade grönsaker. Eftersom jag inte heller äter ris, pasta eller potatis så lägger jag bara ner drygt 1 timme i veckan varje fredag på att laga mat för hela veckan. Ja jag är lat men inte så lat att jag använder bil till vardags.

Mot Göteborg.

Jag börjar alltså jobba på tisdag men det blir bara 4 dagars arbete här på torsvik. Måndag 23:e januari börjar jag jobba i Göteborg. En av kunderna lämnar oss och ville ha hjälp att starta upp i egen regi så jag kommer att jobba i Göteborg troligtvis februari ut, sedan vet man aldrig vad som händer.

Frågan är hur det går med träningen? Denna veckan kör jag idag mitt nionde träningspass på sex dagar så nästa vecka när jag börjar jobba hade jag tänkt ta en lugn vecka med tre vilodagar. Nu får jag nog ändra det och vila veckan efter när jag börjar jobba i Göteborg istället.

Hur ska träningen se ut när jag är i Göteborg? De enda distanspassen blir de helger jag åker hem till Jönköping men troligtvis blir det inte många så mestadels intervaller alltså. Ta med en cykel och trainern eller hitta ett gym med wattbike? Jag vet inte var min lägenhet ligger eller hur den ser ut än och det blir mycket jobb de första två veckorna. Jag hatar också att använda bil i onödan så det bästa blir nog buss och försöka hitta ett gym i närheten av jobbet i frölunda eller lägenheten var den nu ligger. Åtminstone första veckan.

Någon som kan rekommendera gym med wattbike i Göteborg?

Tillbaka till jobbet.

När jag bröt nyckelbenet 2014 skrev jag: Det värsta är att jag egentligen skulle ha varit sjukskriven nu men jag gick med på att komma tillbaka tidigare eftersom de lovade lättare jobb några veckor för att hjälpa till under semestern. Så har det inte blivit. Nästa gång jag bryter nyckelbenet kommer jag inte gå tillbaka till jobbet tidigare.

De frågade om jag kunde jobba under julen men jag sa nej och alla verkar tro att det kommer bli skönt att komma tillbaka till jobbet och träffa jobbarkompisar efter tre månaders sjukskrivning. Det tycker inte jag. Jag skulle vara jättelycklig om jag slapp träffa folk och kunde cykla och gå lite promenader för mig själv hela dagarna. Tyvärr behöver man ju pengar så jag måste väl jobba?

Nu beror det inte bara på att jag är en enstöring att jag har stannat hemma hela sjukskrivningen. Förra gången jag bröt nyckelbenet var jag helt smärtfri och hade bra rörlighet betydligt snabbare än denna gången så det har nog varit bra att jag har tagit det lugnt.

Tisdag 17:e januari börjar jag jobba.

Översta bilden är från 2014, understa från 2016. De fyra prickarna på understa bilden är från när jag opererade axeln för att den hoppade ur led.

IMG_20140503_110241

screenshot021

 

Resan bokad.

Igår bokade vi flyget till Mallorca. 16-23 Mars kommer vi att vara där. Vi kommer bo strax utanför Inca som vanligt.

420593-21022-inca-country-house_crop_760_500

Jag hittade lite dokument från första resan vi gjorde 2013. Ingen av oss hittade på ön och vi använde papperskarta. Jag gjorde rutter och pluggade in vägbeskrivningar. Så här kunde de se ut

Randa              138km 1555m

  • Sencelles
  • Rakt fram, Rondell rakt Algaida
  • Rondell rakt Randa
  • Höger Montuiri
  • Efter Skylt #6 Höger Porreres
  • Rondell rakt, ej höger. Vänster, höger kyrka Felanitx
  • Höger gul skylt s horabaixa
  • Vä, vä, rakt rondell. Vä, hö. Manacour
  • Vä, hö, vä Rondell Höger san sebastian
  • Tillbaka, Höger, Höger, rondell rakt Petra
  • Höger, Rondell rakt Arta
  • Vä, vä Santa margalida
  • Muro, inca rakt i rondell
  • Höger, rakt, vänster

Ibland körde vi på känn och därifrån kommer ett av mina bästa minnen från Mallis.  Sineu två gånger. Sista dagen vi hade varit vid fyren och velodromen i Sineu så vi hade 120 km i benen när vi lämnade Sineu för att leta oss hem på småvägar. Vi körde på känn och en timme senare rullade vi in i Sineu igen. Det var flera som inte var långt från att vägga så det var ingen munter stämning när vi rullade hem de två milen på de större vägarna.

Det ska vi nog undvika nu även om några som ska med fortfarande kör vilse i Jönköping.

På årets resa blir vi nog bara åtta, tidigare har vi varit runt tolv. Vi som har gubblicens kommer att kunna köra två tävlingar vilket ska bli jätteskoj. Nu gäller det bara att träna stenhårt så det blir så roligt det kan bli. Därför blir det dubbelpass idag, fasta nästa vecka så att jag orkar med backarna.

 

Hålla uppe motivationen.

Det är inte alltid roligt att träna, om jag ska vara ärlig är det inte ofta träningen är rolig särskilt inte vintertid. Ibland är det extra jobbigt att hoppa upp på trainern och då gäller det att inte bränna ut sig så det blir ännu jobbigare nästa gång.

Igår hade jag en dålig dag med ingen sömn och dåligt humör men jag lyckades till slut köra mitt träningspass. Det skulle varit 40/20 @ 420 watt vilket jag nog hade klarat men jag hade fått kämpa ordentligt. Istället för att ge allt och kanske ge upp så la jag mig på 400 watt och ökade när jag var säker på att jag skulle klara alla intervaller.

Jag tycker inte om att köra till fail så här tidigt på trainersäsongen utan jag sänker hellre watten något så att jag klarar genomföra passen. Givetvis sänker jag aldrig watten så lågt att det är lägre än föregående pass av den typen. Under inomhussäsongen ser jag hela tiden till att öka motståndet och/eller sänka vilan och mot slutet blir det också ett och annat pass där jag kör till fail. Sedan finns det givetvis pass där det ALLTID är max som gäller.

Inomhussäsongen är jobbig både fysiskt och mentalt och det viktigaste med all träning är kontinuitet och motivation och om man tappar motivationen så tappar man till slut kontinuiteten.

Min motivation är: Ju hårdare jag tränar nu i vinter desto roligare blir sommaren. Om jag inte kunde vara med och tävla i täten på veterantävlingarna skulle jag inte alls träna lika hårt och bli randonneur istället.

 

Tung morgon.

Bara en vecka kvar tills jag börjar jobba.

Alabama förlorade finalen på sista spelet inatt.

Jag sov ingenting.

Ja det har varit en tung morgon. Hård träning med dubbla pass och en långpromenad igår så därför är det vila hela förmiddagen idag och träning i kväll. Med den tunga natten/morgonen jag har haft så känner jag egentligen bara för att gå och köpa skräpmat och titta på tv hela dagen. Vet inte hur det blir med kvällens 40/20-intervaller men ibland är det skönt med ett tufft intervallpass i ren frustration. Jag får tänka på Mallorca och hoppas att jag kommer på bättre tankar.