Låg watt och hög puls.

Jag hatar att träna med armen i slinga. När jag tvingas sitta med överkroppen rakt upp så är pulsen 10 slag högre än när jag håller i styret trots att watten är väldigt låga. 16:e november får jag börja använda armen igen.

Det är väl bara till att försöka hålla igång tills dess. Jag försöker också gå 1-2 mil om dagen för att inte gå upp i vikt. 85,3 kg i morse.

Skönt promenadväder igår.
Skönt promenadväder igår.

Nästa vecka händer ändå lite. Tisdag ska jag ta bort stygnen och gå till sjukgymnasten. På onsdag slutar jag med antibiotikan.  Morfinet använder jag bara nattetid numera. Armen ska vara helt still på natten och det är svårt att hitta en position där det inte gör ont efter några timmar. I natt vaknade jag flera gånger och var tvungen att röra mig lite. Natten innan sov jag hur bra som helst.

Jag får fortsätta drömma om nästa säsong.

Falkenbergs linje, en utbrytning som höll förra året.
Falkenbergs linje, en utbrytning som höll förra året.

 

Annons

Vardag.

Idag är det en vecka sedan jag opererade nyckelbenet för andra gången och med tolv veckors sjukskrivning kvar är det väl dags att försöka hitta en vardag.

Jag ställer ingen klocka men vaknar 5-7 ändå. Jag älskar att ligga i sängen och surfa, titta på serier och äta frukost så jag ligger kvar någon timme tills det är dags för träning. Jag vill inte hoppa upp på trainern innan 9 ifall någon av grannarna sover, den låter lite. Sedan blir det lunch och lite serier och runt 12 hade jag tänkt ta en långpromenad och göra lite ärenden. Kan ju inte bära så mycket så jag får väl handla 4-5 gånger i veckan.

Jag får inte röra armen åt sidan alls och inte mer än 60 grader framåt men om tre veckor slipper jag ändå ha armen uppbunden mot kroppen hela tiden så då börjar hårdträningen på allvar då jag även kommer köra kvällspass vissa dagar.

Jag ska även hålla igen på kosten. Nu när det bara är lugn träning så äter jag bara lunch, middag och ett mellanmål kvarg. Lunch och middag består av kyckling, fisk eller något vegetariskt med mycket grönsaker. Jag vet att det populärt att håna kvarg men det är förhållandevis kalorifattigt och håller mig mätt länge så jag fortsätter äta kvarg. När jag börjar träna hårdare lägger jag till frukost och ett mellanmål till.

Wänershof linjelopp. En utbrytning som inte höll.
Wänershof linjelopp. En utbrytning som inte höll.

 

 

 

 

En bra natt.

Idag satte jag mig på trainern. Jag får ju hålla i styret med en hand eller släppa styret helt så det är väldigt svårt att ta i. I 4 veckor måste jag ha armen i band så jag håller den utmed kroppen så under den tiden kommer jag max ligga runt tröskel. Skönt att komma igång och det kändes bra, förvånansvärt bra.

Förra gången klarade jag bara 8 minuter såhär 6 dagar efter olyckan. Den gången, 2014, fick jag vila flera dagar efter första passet utan att ta i det minsta. Det var lugn idag också. Bara 20 minuter men ändå 5 minuter på drygt 250 watt. Inga jobbiga siffror egentligen men det var ändå inte bara att sitta och spinna.

Alabama vann inatt. Texas A&M tog ledningen med 14-13 i början av tredje quartern men sedan dominerade Alabama och vann med 33-14. Jag blir så sugen att åka över till USA. Jag har varit där 4 ggr, senast 2010. Alla gångerna har jag åkt själv för att kunna göra som jag vill. Få är nog sugna på att se 24 matcher på 28 dagar som jag gjorde på senaste resan,

Roligt att läsa om resorna på bloggen http://bamasblogg.blogspot.se/2008_10_01_archive.html  . Ni kanske inte vet det men jag började blogga 2007 för att slippa ringa hem på min andra Usa-resa.

Saker som gör mig glad.

Saker som gör mig glad just nu.

  1. Att jag har sparat tröjor från 2010. Det är mycket smidigare att ta på sig en tröja jag hade när vägde 150+kg. Att ta på sig en tight tröja med en arm gör fruktansvärt ont.
  2. Att jag kan resa mig upp ur soffan utan att grimasera av smärta.
  3. Att det är fotbollssäsong. Jag älskar att titta på cykel men amerikansk fotboll kommer alltid vara min favoritsport. Nu när jag inte har något annat för mig blir det en lång kväll i tv-soffan. 15:00 försnack, 18:00 Första matcherna, 21:30 Alabama vs Texas A&M, 02:00 tredje matchen. De matcherna som börjar ännu senare brukar jag hoppa över men eftersom jag inte har något för mig imorgon så kanske….
  4. Att jag inte har ont någon annanstans.Läste bloggen från förra nyckelbensbrottet. Då hade jag ont i höften ett bra tag efter kraschen. Det är inget jag minns men inte så konstigt kanske. Den kraschen var i 40 km/h, denna gången 10 km/h.
  5. Att jag slapp köra distans i 3 grader och regn idag. Eller nej förresten det är inget att vara glad över. Precis som Rissveds var inne på i intervjun på SVT så är det de passen som gör en stark. De som hoppar över dessa passen är oftast de som gnäller och blir avhängda när det blåser och regnar på tävling. Visst måste man ha lite sunt förnuft och ibland kanske köra ett trainerpass istället men oftast är det bara att bita ihop och inte tänka så mycket på det man inte kan påverka.
screenshot049
Det blåste och regnade på Falkenbergs linjelopp. Många kom inte till start och jag vann överlägset. Samma sak på motionsloppet Hökensås runt.

En timmas långsam promenad igår och nu ska jag ut och gå några timmar innan fotbollen. Imorgon kan det bli lite lugnt snurr på trainern och sedan kanske jag kan börja träna?

Vinterns/Vårens resor.

Nu när jag ligger här och inte kan cykla får jag börja tänka lite extra vårens härliga stunder.

Givetvis blir det Mallorca i slutet på mars. Det har varit en av årets höjdpunkter de senaste fyra åren. Tyvärr ser det ut som att våran reseledare Daniel inte kan hänga med i år men en resa kommer det bli. DSC_0199

Sedan hoppas jag på en resa i vinter också. Eftersom de flyger till GC från Jönköping är ju det smidigast men om det finns möjlighet på att hänga med på någon annan cykelresa så är jag öppen för förslag. Jag hoppas på att komma iväg i februari. Kanske lagom tills jag är tillbaka från sjukskrivningen?

DSC_0007

Att göra idag.

Dagens viktigaste uppgift blir att lära mig hur jag ska resa mig upp utan att det gör ont. När jag sitter ner gör det inte alls ont men när jag reser mig upp, både från sittande och liggande, kan det göra fruktansvärt ont. Det gäller att ta det lugnt, hålla armen stilla och försöka vara så avslappnad det går.

Dagens andra projekt var att duscha. Det tog tid men det gick utan allt för mycket smärta. Jag har en morfin-tablett jag kan ta om det gör alldeles för ont men jag blir så trött av den så jag undviker den så länge det går, de tabletterna är kvar sedan jag bröt nyckelbenet förra gången och de lär vara kvar till nästa gång.

Det räcker väl för dagens arbetsuppgifter? Imorgon kanske jag skulle försöka gå en runda?

Nytt träningsschema.

Nu är jag hemma från sjukhuset. Ringdes in till Ryhov vid 7 i måndags morgon och opererades knappt 2 timmar senare. Efter röntgen var jag klar för hemfärd men tydligen hade några av de små bendelarna som hade lossnat börjat röra på sig så det var bara att vänta på en ny operation. Väntan blev jobbig och jag hade väldigt ont när bedövningen släppte men det var underbart att ha ett eget rum. Efter ytterligare en fasta opererades jag igen i tisdags eftermiddag. Då satte de in en större platta som ska hålla alla bitar på plats. Plattan ska opereras bort om 6 månader. screenshot021

Om sex veckor är det återbesök och fram tills dess för jag inte röra armen utåt någonting och inte lägga någon vikt på armen så det blir ingen utecykling på sex veckor. Just nu känns det faktiskt ganska bra, mycket bättre än förra gången jag bröt nyckelbenet, så jag skulle kunna börja köra trainer imorgon men jag tar det lugnt ett tag. Jag är sjukskriven till 17:e januari till att börja med så jag har ju tid att träna.

Jag har redan börjat skissa på ett nytt träningsschema. Lite lugnt nu i två veckor tills jag slutar med de flesta medicinerna. Sedan hårdare pass på trainer i fyra veckor fram till återbesöket och då hoppas jag att jag får klartecken att träna för fullt. Då får jag 7 veckor där jag kan träna på heltid.

Som sagt, om man ska bryta nyckelbenet var detta rätt tidpunkt.

Det går fortare och fortare tills man kraschar.

CX-träningen har gått riktigt bra i höst med mina mått mätt. Vanligtvis har jag ont i revbenen och vaderna när det är dags för första wåffelcrossen. Inga vurpor under träningen och ingen muskelbristning har gjort att både revben och vader har klarat sig. Ett uttryck jag ändå har haft i huvudet hela hösten är ”Det går fortare och fortare tills man kraschar.”

Idag var det alltså dags för årets första wåffelcross.

14650558_591404451068203_6526217137051053108_n

Jag är fortfarande inte bra på cx men jag blir bättre och bättre. Några gånger körde jag över min förmåga och jag var nära att gå omkull men varvtiderna var 30-40 sekunder snabbare än min snabbaste wåffelcross förra året. Jag har några partier där jag är snabb och det försöker jag utnyttja så mycket som möjligt. På sista varvet hade jag full koll på att ingen skulle passera mig bakifrån och jag var ifatt han framför mig som jag hade jagat en stund.

Vurpan kom inte för att jag körde för fort. Vurpan kom för att jag koncentrerade mig på han framför och inte på hindret. Över en liten kulle, en skarp kurva till vänster och sedan ett parti där jag är snabb fram till trappan. Där skulle jag köra om. Framhjulet släpper i kurvan när jag planerar var jag ska köra om och jag går i backen. Slår i hjälmen och vänster axel. Plockar upp glasögonen och hoppar på cykeln men jag har ont i axeln. Bär cykeln med en arm uppför trappan, gör riktigt ont i axeln nerför den ojämna backen men jag tar mig i mål.

En läkare som körde loppet tittade på axeln (tack så mycket) och han säger direkt att det är risk att jag måste operera. Det går fort på akuten, kanske tack vare att det är dr Robocop som undersöker mig. Det såg inte bra ut, troligtvis blir det operation imorgon.

14593566_1102782826470470_1524789288_n

Brutet nyckelben är inte roligt men om det ska hända någon gång så är det nu. 2014 bröt jag nyckelbenet 1:a maj och missade stora delar av säsongen. Nu är det långt kvar till Mallorca och östgötaloppet. Även om landsvägssäsongen är överlägset roligast så är det ändå tråkigt att missa cx-säsongen nu när det har gått så bra och den fysiska formen var i uppåtgående. Förra gången jag bröt nyckelbenet tog det 2,5 vecka innan jag började köra intervaller på allvar och 6 veckor innan jag tränade ordentligt utomhus. Jag vet inte om detta ser värre ut än förra gången men jag kommer ändå kunna sätta igång vinterträningen ungefär när jag hade planerat men jag startar på en lägre nivå än jag hade tänkt.

Nu kommer jag ha tid att blogga…..

Vila är farligt.

Motivationen är fortfarande inte på topp men jag vet hur farligt det är att vila så jag försöker hålla igång.

När jag bröt nyckelbenet 2014 satt jag på trainern sex dagar efter operationen men det tog två veckor innan jag började träna på allvar. Det tog fyra månaders träning innan jag kände mig stark igen. Därför gäller det att hålla igång så man startar kommande säsong på en högre nivå än man startade förra säsongen.

Den här veckan har ändå varit  ganska bra. Det har varit nordlig vind hela veckan vilket har gjort att jag har haft medvind i backarna till jobbet. Det är mycket roligare att ta i när det är medvind. Sedan har jag fått kämpa i en hård motvind när jag har cyklat hem så denna veckan har jag ändå tagit i lite under pendlingen.

Idag blev det distans. Vi blev inte många som startade vid piren 07:00 och efter tenhult var det bara jag och Marcus kvar. Det blev 2,5 timme på mestadels grusvägar. Jag skulle köra långt idag men Marcus skulle vara hemma 10 så när vi rullade ner mot Huskvarna mötte vi en klunga med Therese och ett gäng triathleter så jag vände och hängde på dem. Det blev 2,5 timme asfalt på ganska tråkiga vägar men det är ändå lättare att köra långt om man har lite sällskap. Det blev kanske lite väl hårt ibland eftersom jag körde CX och de andra hade räser eller tempocyklar men meningen var ju att jag skulle bli trött och det blev jag. 167 km och 6 timmar fick jag ihop ändå. 

Tävling är det som motiverar mig att träna så nu måste jag nog börja träna lite CX. Nästa söndag startar Wåffelcrossen och sedan blir det full fart.

  • Söndag 16/10 Wåffelcross
  • Lördag 29/10 Träningstävling CX Nässjö
  • Söndag 30/10 Wåffelcross
  • Lördag 12/11 CX-SM Eksjö
  • Söndag 13/11 CX Eksjö
  • Lördag 19/11 Gravel challenge Jönköping
  • Söndag 20/11 Wåffelcross

Det är också möjligt att det blir en CX-helg i Eskilstuna/Södertälje och en helg i Malmö.

Det kan bli en rolig höst innan säsongen 2017 börjar på allvar.