Jag är snabb.

Lite reflektioner från den gångna helgen.

Drygt 5 timmar distans i lördags i vårväder. Flera plusgrader och en rejäl regnskur på slutet. Det blev många höjdmeter men jag är nöjd med att pulsen ändå var så låg.

Sedan var det föreläsning och årsmöte med La Lepre Stanca.

MTB-EM 5-8 maj i Huskvarna kommer bli en höjdare. Jag funderar på att tävla i Danmark på lördagen så vi får se hur mycket jag kan hjälpa till.

Intressant föreläsning med Annie Söderberg om träningsfysiologi. Har väl koll på det mesta men man snappar alltid upp något. Annie frågade om det var någon som är snabb. Jag var den enda som räckte upp armen. Jag är snabb, Ola är INTE snabb. Givetvis hade jag min Sa Calobra t-shirt på mig.

Lördagen den 20:e augusti har jag två evenemang att välja på. Värnamo tempo eller Rapha 12 hills. Missade Rapha förra året och skulle vilja köra det i år men om det går bra i tempo under våren blir det nog Värnamo.

Såg damerna cx-lopp i efterhand. CX är en fantastisk tv-sport och damernas lopp var återigen väldigt spännande och roligt.

Dagens distanspass startade i snö och avslutades i solsken. En bra träningshelg med över 10 timmar distans. Nu blir det bara ett eller kanske två distanspass till innan vi åker till GC 15:e februari.

Vad stark Van Aert var! Otrolig rättvis seger! Vad hände i bronsstriden? 2016 ska jag tävla mer i CX. Givetvis ska jag köra SM som körs i Eksjö.

Jag brukar unna mig lite onyttig mat på lördagar men denna helg har jag inte ätit någon skitmat. På mötet lyckades jag stå emot både bullar och mackor trots att jag bara hann äta en snabb lunch medan jag bytte om efter distanspasset. Lördagskvällens snacks blev sparris och gurkstavar med kvargdip. Jag håller förra årets tävlingsvikt just nu men skulle vilja gå ner lite till. Vi får se om helgen ger resultat.

 

 

Annons

Nytt träningsblock.

Vila är populärt nu för tiden. Alla vet att det är när man vilar som man blir bättre men då måste man träna riktigt hårt innan vilan.

Jag följer mitt eget träningsschema och kör i fyra veckor långa träningsblock med vilovecka, ganska hård vecka, hård vecka och avslutar med en jättehård vecka. De två senaste veckorna körde jag 8 intervallpass. Sammanlagt 5 timmar över 300 watt varav 52 minuter över 400 watt, då är inte distanspassen inräknade.

Kroppen har känts sliten precis som det ska vara men tyvärr blev jag lite sjuk i lördags.  Det var ett hårt distanspass på lördagen där jag drog i motvinden första 3,5 timmarna. I medvinden hem fick jag äntligen se lite ryggar. Jag var riktigt sliten på slutet men fick ihop 5 timmar. Jag var trött men mådde bra tills sent på eftermiddagen då jag hade varit på Ica och handlat. Helt plötsligt fick jag huvudvärk och hela huvudet kändes igentäppt. Jag sov dåligt på natten men ingen feber, kände inget i halsen och pulsen var låg så jag gav mig ut 7:30 ändå men huvudvärken ville inte släppa så det blev bara 1 timma.

Att bara missa 3 timmar distans är ingenting och med två vilodagar på schemat hoppas jag bli frisk till onsdag. Viloveckan innehåller 3 eller 4 träningspass beroende på om jag ska jobba eller hjälpa till att flytta i helgen. Det står test 20 min max på onsdag men pga sjukdomen kanske jag flyttar testet till på fredag och kör något annat på onsdag.  Detta träningsblocket avslutas med en vecka på Gran Canaria med start 15:e februari. Träningen har gått så bra hittills att jag inte behöver en motivationshöjare just nu men det ska bli härligt med en vecka i solen mitt i vintern.

Mål 2016

Jag har fortfarande inte satt några prestationsmål för 2016. Veteran-SM är årets stora mål då jag ska vara som bäst men vad jag ska ha för andra mål under säsongen funderar jag fortfarande på.

2015 vann jag en etapp och var runt 20:e i de flesta linjelopp och även om jag är jättenöjd med året måste jag givetvis sikta betydligt högre i år. När jag ställer mig på startlinjen tror jag ALLTID att jag kan vinna och jag kör nästan alltid efter det. Ja jag blir ofta besviken men om jag bara gör allt jag kan för att vinna så går det över snabbt men om jag känner att jag kunde ha gjort mer eller om jag skulle ha gjort något annorlunda så sitter det i länge. Under många distanspass i vinter har jag funderat på hur jag skulle ha hängt av Dansken tidigare när jag vann på U6 för att ta ledningen i totalställningen. Jag har kommit fram till att jag skulle ha kört hårdare på gruset på sista varvet. Jag har funderat mycket på Hammarölinje där jag skulle ha hjälpt Bagarn på slutet men jag hade för dåligt självförtroende i april. Jag drömmer fortfarande mardrömmar om Värnamo.

När allt kommer omkring så är jag inte alls nöjd med 2015. 2016 ska bli mycket bättre.

 

Seniorcupen

Nu när jag är med längst fram på bannern till seniorcupen 2016 måste jag väl satsa på seniorcupen?

10636627_988076337929527_2784307251041816997_o

Nej jag kommer varken sikta på veteran- eller senior-cupen inledningsvis utan jag kör efter mitt tävlingsschema. Om det skulle gå bra i någon av cuperna i starten av säsongen kan jag ändra schemat för att satsa på just den cupen.

Bilden är från Tre berg GP i september 2015. Det ser bra ut att jag ligger i täten och ”Bagarn” ser ut att lida i rygg men bilden ljuger. Just här har jag dragit i drygt ett varv och ”bagarn” skriker på mig att köra allt vad jag orkar och hålla en bit till. 500 meter senare sticker ”Bagarn” och jag är helt slut.

Inköpslista.

Det mesta av vårens cykelresor är betalda och jag har börjat fundera på vad jag behöver till cykelsäsongen sätter igång på allvar. Jag har inget välbetalt jobb men pengarna jag tjänar lägger jag på cykel men det finns alldeles för mycket som jag vill ha.

Måste ha.

  • JCK kläder. Byxor, tröja, jacka och tempodräkt. Har ingen jacka eller tempodräkt och bara en uppsättning tävlingskläder.
  • Uppdaterad tempocykel. Även om fortfarande mest siktar på linjelopp så ska jag bli bättre på tempo i år. Nya tempopinnar, nytt 175mm vevparti och wattmätare.

Vill ha:

  • Framhjul till tempocykel. 80mm? Just nu använder jag mina 404.
  • Garmin. Fästet på min gamla 500 håller på att ge upp. Om jag måste så köper jag en 520.

Om jag får pengar över:

  • Tävingshjul CX. Ytterligare en gren jag ska bli bra i.

Mer vila.

I vinter kommer jag inte komma upp i lika många träningstimmar som jag hade 2015 men jag tränar hårdare i år.

Förra veckan var tuff med fem hårda pass men denna veckan är vinterns/vårens jobbigaste om man inte räknar de två rena träningsveckorna på GC och Mallorca. Tre intensiva intervallpass, ett lite lugnare pass på trainer och två distanspass. Torsdag är veckans enda vilodag. Jag längtar till nästa vecka som blir ganska lugn.

Annars är anledningen till att jag har mindre träningstimmar i år att jag har minskat på distanspassen. För att få lite helt träningsfria vilodagar har jag bestämt att vila helt ett antal söndagar. När jag vilar på vardagar blir det ändå två mils jobbpendling och ofta även en timmes promenad till affären. Sammanlagt blir det nog mindre vila i år, vi får se vad den mer intensiva träningen ger. Hoppas bli lite mer explosiv 2016 men ändå behålla uthålligheten.

 

Emils pappa

Ibland när det verkligen tar emot och man inte vill träna brukar jag tänka på Emils pappas kloka ord.

Om det alltid är roligt att träna så gör man något fel. Särskilt såhär års är det många tråkiga träningspass som man gärna skulle vilja hoppa över.

Det gäller att se målet, bita ihop och träna hårt eller så kan man motionera.

 

Tack Tangerine Kitty.

Alabama blev natten till tisdag mästare i college football för fjärde gången på sju år. Det är få här i Sverige som förstår hur fantastiskt det är men jag har gått omkring med ett leende i två dagar nu. Givetvis såg jag matchen som var otroligt spännande. Bästa laget vann över bästa spelaren. Hela dagen på jobbet idag har jag lyssnat på amerikanska radioprogram där fotbollsfans som ringer in. Fantastiskt underhållande. Det är ändå inte orangeklädda Clemson tigers som Alabama besegrade i finalen med 45-40 som åsyftas med rubriken.

Bästa musiken att lyssna på när man är jättestrött och ska överleva sista intervallen är något som får hjärnan att koncentrera sig på något annat än hur jobbig det är. Idag kom ”Tangerine Kitty- Dumb ways to die” upp på spellistan under sista intervallen och för 30 sekunder glömde hjärnan bort hur ont det gjorde i benen. Kanske ingen perfekt låt för intervaller men lite rolig och jag blir alltid glad när jag hör den.

Träning och kost.

Många tänker alldeles för mycket. Om man är professionell idrottare finns det inga marginaler för misstag och de har folk som kan det här med kost och träning. Alla vi andra som är så långt ifrån den nivån behöver inte tänka så mycket.

Jag måste jobba mycket med kosten men det beror inte på att jag tror att det förbättrar min prestation. Jag har svårt att äta lagom. Även om jag tränar mycket skulle jag snart vara över 100 kg igen om jag inte hela tiden tänker på vad jag stoppar i mig.

Om man inte har problem med maten som jag så är det enkelt. Ät ingen skitmat. Ät ute så sällan som möjligt, ät en varierad kost utan tillsatt socker men med mycket grönsaker. Du behöver inget socker när du tränar lågintensivt eller under tiden du tränar. Sportdryck och gel är för tävling. Om du inte tränar två gånger om dagen eller ska tävla två dagar i rad så behöver du inte äta något speciellt för  återhämtningen. Ät normal middag efteråt. Kosttillskott är bortkastade pengar. 93% av svenskarna är INTE laktosintoleranta. 97% av Svenskarna är INTE glutenintoleranta. Om det inte är konstaterat att du är intolerant och du ändå undviker laktos/gluten så visar undersökning efter undersökning att det bara är bortkastade pengar.

För att bli bättre måste man träna hårt. Om man inte ökar längd/motstånd/hastighet hela tiden så blir man bättre. Många har tagit till sig det här med hur viktigt det är att vila och att det är när man vilar som man blir bättre. Det stämmer ju men för att musklerna ska ha en anledning att bli starkare måste man först trötta ut musklerna ordentligt. Om man gör ungefär samma sak hela tiden och inte kör totalt slut på musklerna så har kroppen ingen anledning att förbättra sig.

Ät nyttigt och varierat. Träna hårt och ofta.

 

 

Dåliga wattsiffror.

Ingen har någonsin blivit rädd för mina wattsiffror. Varken utomhus eller framförallt inte det jag skrapar ihop inomhus. Denna veckan har jag ändå slagit pers i både tjugor, fyror och ettor.

I tisdags körd jag 5×4 @ 382 watt. Mina tidigare rekord är från 4×4 och på första intervallen gick jag ut runt de wattalen men det var för lågt. Om jag hade startat lite hårdare hade jag fixat lite högre.

I onsdags var det 3×20 @ 327 watt. I december hade jag 328 watt men det var 2×20. Förra vårens bästa var 2×20 @ 314 watt.

På fredagen var det ettor. Jag körde 12 ettor på 450 watt med 2 min vila, på slutet låg jag väldigt nära kramp i vaderna. Sedan körde jag 6 ettor på 400 watt med 1 min vila.

Det är inga siffror som skrämmer någon och många producerar betydligt mer watt än så men så har det alltid varit. Jag älskar siffror men att jämföra med någon annan säger ingenting om hur det kommer gå när vi kommer ut. Jag vet att jag slog många som producerade mer watt och w/kg än mig förra året och jag är redan starkare och lättare än jag var när förra säsongen började.

Vad jag längtar till Östgötaloppet.