Äntligen runt Vättern.

Cykla Vätternrundan kan vem som helst göra, det är ingen utmaning. Att cykla runt vättern mitt i vintern är mycket tuffare.

27:e december 2015 är det världspremiär för vintervättern med start och mål i Jönköping. Missa inte att anmäla mer, det finns bara 40 startplatser. Jag är anmäld.

Läs mer på vintervattern.se

Vintervattern_bild1000

 

Annons

Akilles……knä.

Det har varit en skön höst, väldigt lite regn och hyfsade temperaturer. Jag har däremot inte haft någon bra cykelhöst. I helgen fick jag återigen vila p.g.a. sjukdom. Jag hade ingen feber men var ordentligt förkyld och även lite ont i halsen. Det var andra gången under hösten som jag var sjuk, vanligtvis är jag sjuk max en gång om året. Förkylningen är nästan borta nu, jag vilar någon dag till men sedan är det dags att börja träningen på allvar. Jag hoppas kunna köra två riktiga distanspass till helgen.

En gång tidigare i mitt liv har jag svimmat, idag svimmade jag för andra gången. Båda gångerna har det gått till på samma sätt. Jag slår i knäskålen och det gör fruktansvärt ont. Sedan vaknar jag upp på golvet några sekunder senare. Idag slog jag i huvudet lite men har inte det minsta ont i mitt knä. Knäskålarna verkar vara min svaghet.

Idag var jag på Öster cykel och lämnade in min Focus för att få en ny gaffel. När jag var där passade jag på att köpa ett trainerdäck. Tragiskt nog har jag slitit ut mitt gamla däck.

ScreenShot023
Facebook hånar mig! Jag väntar otåligt på min nya Cannondale CX och varje gång jag går in på facebook ser jag en bild på den.

Inte där än.

Nej jag är inte redo för hårdträning än men det gäller att hålla igång.

Igår hade jag en stressig dag och det var det mörkt och kallt när jag kom hem så jag kände inte för att ge mig ut på wåffelcrossbanan och jag orkar inte hoppa upp på trainern än.

Jag stannade i soffan.

Ett av nöjena med hösten och en cykelcross är att cykla vilse. Förra veckan cyklade jag från månsarp och tänkte leta mig fram till smörviksvägen. Efter en lång stund kom jag ut på en asfaltsväg som jag först inte kände igen. Då såg jag gravfältet vid röde påle.

I måndags letade jag vägar mellan barnarp och rogbergavägen. Jag fick hoppas över ett par grindar, cykla genom en kohage men jag hittade ut.

Idag tänkte jag ge mig av mot bratteborg och förhoppningsvis cyklar jag vilse.

Lite bilder från måndagens tur.

DSC_0268 DSC_0271 DSC_0284 DSC_0286

 

Cyklisten i Vättersnäs.

Jag är tystlåten av mig men idag skrek jag faktiskt.

Cykelbanan från flahult och genom torsvik är ganska bred och separerad från biltrafiken men det är förenat med livsfara att cykla där. Det finns tio utfarter till/från industrier där yrkesförarna dagligen skiter i trafikreglerna.

Idag svängde en stor lastbil in på en industri precis framför mig så att jag fick tvärbromsa. När jag skrek på så såg han mig tillslut.

Förra veckan fick jag stanna varje dag för att lastbilar stod rakt över GC-banan. De skiter fullständigt i både skylt och streck som visar att de ska lämna företräde.

Så när det sprids ett youtubeklipp där en cyklist står i mitten av vägen och stoppar trafiken på torsvik så är det jag som har fått nog av yrkesförare.

 

Bättre än någonsin.

Den senaste månaden har jag blivit slö och fet. 12:e september körde jag Ronde van Sexdrega men sedan dess har träningen varit ostrukturerad och jag har inte varit så hård med kosten. Egentligen var det enligt planen att ta det lugnt och trainerpassen börjar inte på allvar förrän 18:e November men för att inte starta på en för låg nivå gäller det att ta tag i livet nu.

Helgen var tuff. CX distans lördag morgon, JCK KM på kvällen och wåffelcross söndag. JCK´s KM körde på A6 parkering. En kort, teknisk GP-bana som var jätterolig men inte passade mig alls. Jag kan(vågar) ju inte svänga. Men roligt var det. Wåffelcrossen var också jätteskoj. Jag var mycket snabbare än förra gången(fortfarande inte snabb) och denna gången vurpade jag inte en enda gång. Framsteg.

Veckans träning. CX tisdag och torsdag. Styrka onsdag. Distans lördag och söndag.

Nu gäller det att sikta mot 2016 då jag ska vara bättre än någonsin.

Träningsfri helg.

Jag har haft en träningsfri helg med mycket och ganska onyttig mat.

Varken revbenen eller foten känns bättre och istället mår jag dåligt för att jag är fet och inte har tränat.

Fasta idag och en omväg hem från jobbet. Sedan blir det träning tisdag, onsdag och torsdag. JCK KM på lördag och wåffelcross på söndag.

Vilan som var planerad efter tävlingarna i Eksjö är inställd.

Läka ihop.

Onsdagens backintervaller blev bara två gånger uppför sandserydbacken istället för fyra. Jag hoppade över torsdagens träning  pga övertid. Imorgon lördag kommer jag vila delvis pga motivationsbrist, just nu känner jag inte för att köra distans i minusgrader, men också för att kroppen ska få läka ordentligt.

Jag har aldrig varit bättre tränad än i år men på ett sätt märks det att man börjar bli gammal. Det tar längre tid för kroppen att läka.

Min fot är fortfarande blå från förra helgens wåffelcross.

Ibland har jag fortfarande lite ont i revbenen som jag slog i för två veckor sedan.

Jag känner fortfarande av tummen som jag skadade för några månader sedan.

Det kommer bli många timmars distans i minusgrader och intensiva trainerpass i vinter så jag ser ingen anledning att börja redan nu. CX ser jag som ett perfekt sätt att hålla igång under denna mellanperiod. Så fort den gamla kroppen har läkt ihop kommer jag träna CX ordentligt.

Denna årstid är till för att ladda upp kropp och knopp inför en lång lvg-säsong men det gäller att inte vila för mycket så man startar vintersäsongen på en lägre nivå än man startade förra säsongen. Då är det bra att ha alla gamla pass på strava så man kan se exakt hur man tränade förra året och planera träningen efter det. Årets utveckling har varit jättebra men för att fortsätta utvecklas måste träningen ökas. Alla tjatar om att vila ordentligt eftersom det är under vilan man blir bättre men för att bli bättre måste man träna ner sig innan vilan.

 

Ljusdisciplin.

När jag cyklar hemifrån runt 06:00 krävs det lyse på cykeln. Här kommer några korta regler att följa så att jag slipper bli förbannad.

  1. Använd lampor. Det kostar inte många kronor och ändå möter jag cyklister utan lampor. Idioter!
  2. Man behöver inte 1400 lumen för att cykla på upplysta cykelbanor (oftast bredhjulingar). Om ni ändå måste ha 1400 lumen så se regel #2.
  3. Rikta lampan snett neråt. Fattar ni inte att det bländar när ni har lampan riktad rakt fram?
  4. Ingen blinkande framlampa! För det första är det olagligt och för det andra är det irriterande. Blinkande baklyse är lagligt men fortfarande irriterande.

Två regler för bilister.

  1. Blända av! Om ni måste köra med helljus på väl upplysta gator borde ni överväga om ni ska fortsätta vistas i trafiken.
  2. Dim- och extraljus är olagligt att använda tillsammans med halvljus.

Måndagsfasta

Efter tips från multisport-Mårten blir det fasta imorgon.

Så gott som hela säsongen har jag legat runt 85-86 kg men senaste månaden har jag fuskat med kosten och ligger nu runt 88 kg. Många tror att det bara är att träna så kan man äta vad som helst och ändå gå ner i vikt men så är det inte. Om man tränar mycket, särskilt kondition, så äter man mer. Så är det bara. Man är alltid hungrig efter hårda pass och även om man gör sig av med många kalorier måste man tänka på vad man äter. Minst 80% av viktnedgång beror på kosten.

Nu är det länge kvar till nästa säsong startar, CX-säsongen ser jag bara som träning, så vikten är inte så viktig just nu men det gäller bara att äta lite mindre så jag inte har så många kilo att jobba bort i vår.

Ett enkelt sätt att slippa tänka på kosten hela tiden är att fasta en dag i veckan. Visst kommer jag fortsätta med mina matlådor men om jag inte äter under 24 timmar kan jag unna mig en fika under veckan eller ett extra mellanmål om jag är hungrig någon gång. Måndagar är perfekt för mig. Det är alltid vilodag, jag har mycket att göra på jobbet och brukar oftast promenera till affären när jag kommer hem. Om man bara håller sig sysselsatt är det inte svårt att fasta ett dygn.

 

Det var en fullpackad helg. Jag stod ute i skogen och tittade på bredhjulingar hela lördagen.  På kvällen krossade Alabama Georgia med 38-10. Det var första gången sedan 2009 som Alabama inte var favorit och alla pratade om hur bra Georgia är och att Alabamas storhetstid är över. Det är den inte, Alabama är inte lika bra i år men de är fortfarande ett av college fotbollens bästa lag.

Jag har fortfarande ont i revbenen och fick inte många timmars sömn pga fotbollen så på söndagsmorgonen funderade jag på om jag skulle starta i wåffelcrossen eller inte. Det blev start. Smärtan avtar när jag rör mig men efter 20 minuter började det göra ont igen men inte så ont att jag behövde bryta. Med något varv kvar misslyckades jag med att klicka ur innan trappan och stukade foten ordentligt. När jag spelade fotboll fick jag alltid tejpa vristerna för att inte stuka dem så ledbanden är nog ganska uttänjda så jag har inga problem att fortsätta när jag har stukat foten. Smärtan går snabbt över men det svullnar och gör ont efteråt. Jag försökte med fotbollens mirakelsprej men det hjälper tydligen inte cyklister lika bra som fotbollsspelare. Frusna ärtor och högläge är effektivare. Förutom det lilla missödet så vurpade jag faktiskt inte och hann 8 varv som jag alltid gör. Detta var egentligen det första intensiva cx-passet i höst så nu blir det bara bättre.

 

Framåt våren blir det till att banta på allvar eftersom jag ska väga under 75 kg den 7:e maj. Jag ska krossa er allihop i ”King of Klevaliden” som körs en lördagskväll under MTB EM i Huskvarna.