Komfortzonen.

Vinterträningen under december och januari är enkel, man ser framsteg hela tiden vilket gör det lätt att motivera sig.

I februari har jag däremot alltid problem. Det är kallt, grått, blött och jobbigt men nu närmar vi oss mars och då gäller det att kliva ut ur komfortzonen och steppa upp träningen.

Det blir enklare att motivera sig nu när vi kryper in i mars. Dubbdäcken åker snart av vilket gör att det går betydligt lättare. Så småningom får man även plocka ut räsern och det går ÄNNU lättare. Solen har också en stor inverkan på motivationen. Bara det faktum att man ibland kan få se solen när man cyklar hem från jobbet höjer humöret rejält. Idag bara fem veckor tills jag är på Mallorca. Och framförallt. Tävlingssäsongen känns inte så avlägsen längre.

Nu gäller det att ta sig ut ur komfortzonen och ge det där lilla extra på intervallpassen. Vara ute den där extra timmen på distanspassen. Sova den där extra timmen istället för att titta på tv.

Annons

Skön start.

Förra veckan var en riktig skitvecka träningsmässigt så det extra skönt att denna veckan har börjat så bra.

Bra intervallpass och trötta ben både i måndags och tisdags. På onsdagen var benen så trötta att jag inte ens orkade jaga baklyset jag såg i hällstorpsbacken.

Vila igår så jag hoppas benen har hämtat sig till kvällens rejsettor, mitt favoritpass.

Till helgen blir det ett lite längre distanspass ena dagen och ett kortare distanspass som avslutas med intervaller den andra dagen. Vädret avgör exakt hur det kommer se ut.

Jag håller hela tiden koll på hur jag tränade förra året och även då hade jag en svacka med förkylning i början av februari.

 

19:e februari

19:e februari förra året cyklade jag till jobbet utan dubbdäck för fösta gången. Det är härligt när dubben åker av, det går så mycket lättare, men jag kör hellre en vecka extra på dubben istället för att riskerar en vurpa.

På vintern är det inte farten som räknas. Jag tar hellre i lite extra än att jag cyklar och hela tiden måste tänka på om det är halt eller inte.

Nu ska det vara ett par varmare dagar men sedan ser det ut att ligga runt nollan med kanske lite snö. Det blir dubb även denna helg och frågan är om jag är så sugen på att cykla med de som kör utan dubb? Jag åker väl ner till piren och tittar vilka som dyker upp.

Tids nog åker dubben av.

Nya skor?

Nya skor måste man väl ha när säsongen börjar?

Det blir inte Shimano eller Mavic. Jag gillar inte dem.

Jag älskar giro som jag har nu så en uppgradering där är ju det säkra valet.

Finns även i röd/vit
Finns även i röd/vit

 

 

En sko från Giro som är väldigt snygg är annars denna.

giro-empire-road-shoe

Nackdelen är ju givetvis att det är omöjligt att ändra något när man väl cyklar men hur ofta gör man det egentligen?

 

Jag gillar vita skor men det skulle vara häftigt men någon lite mer ovanlig färg. Jag gillar denna från Bontrager och de har fått bra betyg.

bontrager-xxx-road-shoe

 

Kanske kombinera snören, färg och passform? Orangea Giro?

Taylor Phinneys ben är kanske inte så snygga men jag gillar skorna.
Taylor Phinneys ben är kanske inte så snygga men jag gillar skorna.

 

 

Vi får se om jag har råd. Några åsikter eller förslag?

Nu kör vi.

Om man läser veckans rubriker. Stress, förkylt och halsont kan man räkna ut att det inte var någon lyckad träningsvecka. I morse kändes det ändå bra i halsen så jag tänkte mig två lugna timmar på vägarna.

Jag lyckades hålla mig lugn, mycket beroende på att jag startade dagen med en halstablett till frukost och medans de andra åt semlor och pannkakor på Rosetten hoppade jag över fikat. Energinivåerna var inte på topp men det blev ändå 3,5 timme distans.

Men nu kör vi en tuff vecka med vilodag på onsdag och dubbla pass på lördag. Hoppas halsen håller sig i schakt.

 

Halsproblem.

Ända sedan jag fick brosket i halsen intryckt när jag spelade amerikanskt fotboll för 10-12 år sedan och fick åka till Göteborg för operation har haft lite problem med halsen.

Jag hoppade över träningen i torsdags pga halsont, vilade i fredags och idag ställde jag in distanspasset. I stället satt jag på trainern en timme. Ett lugnt pass utan fläktar och med mer kläder än vanligt gjorde att jag svettades ordentligt ändå.

Halsen var ganska bra idag men distans är inte det viktigaste för mig just nu. Det är bättre att vila en extra dag och vara 100% på intervallpassen.

Hur det blir imorgon får vi se. Vila helt eller kanske ett lugnt, kort pass utomhus lutar det åt.

Alla hjärtans dag blir en myskväll i soffan med den jag gillar bäst.

ScreenShot007

Premiär.

Sveriges bästa cykelblogg goes pro. Idag fredagen den 13:e börjar Marcus Persson blogga för tidningen Bicycling.

Marcus som 2012 blev Svensk juniormästare och tävlar nu i elit bloggar inte bara om träning och mjölksyra. Ja egentligen inte alls mycket om träning och mjölksyra utan det kan handla om vad som helst men oftast rör det cyklingen.

Detta är den enda blogg som jag kollar varje dag och väntar på nya inlägg. Förhoppningsvis fortsätter han i samma still och satsar mer på kvalitet än kvantitet.

ScreenShot006

Gamla bloggen http://mjpersson.blogspot.se/

Nya bloggen http://www.bicycling.se/blogs/marcuspersson/index.htm

 

 

 

Stress.

Det är så tråkigt när arbetet förstör träningsveckan. Flera på jobbet är lediga pga sportlov och många är sjuka så det har blivit ett par stressiga dagar. Igår cyklade jag hemifrån 5:20 och kom hem 18:10 och då hann jag med 14 minuters lunch under dagen. Då går ändå ett antal minuter åt att vänta på micron och gårdagens lunch var 3 minuter längre tisdagens eftersom jag svarade på lite privata mail.

Jag har blivit bättre på att hantera stress. För 15 år sedan var magen i uppror när det blev stressigt men nu är jag betydligt bättre på att prioritera och fördela arbetet. Jag gillar att jobba under lite press så att man får ligga i under dagen men när det blir för stressigt så blir träningen lidande.

Tisdagens fyror blev blandade intervaller lite som jag kände för det. Jag försökte peppa mig inför intervallerna men inget kändes bra på uppvärmningen och när det var dags att ta i så orkade jag inte mentalt.

Förutom en lång stressig dag så blev halsen sämre under onsdagen så kvällens träningpass blev 40 minuter hyfsat lugnt på tempohojen.

Vi får se hur det blir med kvällens ettor.