Äntligen!

1017767_622751977829510_8029260238581833154_n

Vinterträning – Distans

Med hjälp av en trevlig cykel, rätt klädsel och sällskap blir vinterträningen roligare. För att bidra på den tredje punkten har vi i JCK beslutat om tid och plats då vi samlas och tar sällskap på helgerna.

Plats: Piren, Jönköping
Tid: 9.00
Lördag och söndag

Cykel: Vintercykel (CX/MTB) med grövre däck då skogsväg och grusväg förekommer. Krig har startats för mindre än cyklister som kör vinterdistans utan skärmar.

Tempo: Lugnt. Ingen ska bli avhängd.

Övrigt: Medtag något att äta då distans innebär >3 timmars cykel. Klä dig ordentligt och ta gärna med en regnjacka eller extra handskar vid dålig väderlek.

Tid och plats är en kompromiss mellan olika viljor. Du väljer själv hur länge du vill hänga med och om du vill skarva innan/efter.

Första vinterdistansen körs på lördag den 1:a november. Ledare för distansen är Marcus Persson, Robert Gustavsson (Robocop), Fredrik Rostedt (Bama) och Henrik Johansson.

Annons

Övergång.

I måndags skickade jag in papperna. 2015 kommer jag att cykla för Jönköpings cykelklubb.

Jag har varit medlem i både JCK och La lepre stanca i år och kommer fortsätta vara medlem i båda föreningarna men tävlingslicensen kommer jag ha i JCK.

Det finns väl två anledningar till att jag byter klubb.

1. Det är roligare att tävla i ett lag.

2. JCK betalar anmälningsavgiften till tävlingar.

Främst är det ju att få tävla i ett lag. Det som gör landsvägscykling till en så fantastisk sport och överlägsen de andra cykelgrenarna  är taktiken och att det är en individuell lagsport.

Jag var på väg att byta klubb redan till 2014 men då lät det som att fler i La lepre stanca skulle börja tävla men så blev det inte.

I protour och lokala träningstävlingar kommer jag nog köra i rosa. Det brukar mest vara JCKare som vågar tävla så lite motstånd måste de ju få.

 

 

 

 

 

Vilken wattmätare?

Detta är ett ämne där jag inte är speciellt kunnig men jag försöker läsa och fråga så mycket jag kan. Bästa köpguiden finns på Dcrainmaker.

Nu när jag har beställt en ny cykel så är nästa stora sak jag ska köpa en wattmätare men vilken?

Wattmätare kan sitta på fyra olika ställen. Bakhjulets nav, Vevparti, vevarm och pedaler men det är många nya wattmätare påväg bl.a. brim brothers som sitter i skorna.

Bakhjul: powertap är den enda wattmätaren som sitter i bakhjulet. Den sägs vara lätt att använda men man är begränsad till ett hjulpar.

Vevparti: Quarq och power2max är de två alternativen i min prisklass men det verkar inte finnas någon för BB92 som jag har på min nya Canyon.

Givetvis måste min nya Canyon finnas i varje inlägg.
Givetvis måste min nya Canyon finnas i varje inlägg.

Vevarm: Stages är nog den billigaste wattmätaren som finns just nu men 4iii som kommer i vinter blir ännu billigare. Nackdelen är att de bara mäter kraften från ett ben.

Pedal: Garmin Vector finns för både en och två pedaler. Ganska dyra och inte så smidigt att byta som det verkar.

 

Jag har ingen brådska, detta är något jag ska ha till våren och mycket hinner hända, både nyheter och prismässigt.

Om jag skulle handla just nu skulle det nog bli en Stages men jag får samla lite mer fakta under vintern. Ni som redan har wattmätare får gärna ge mig lite tips och råd. Är ni nöjda med de wattmätare ni har?

 

 

 

Henke´s rygg.

Jag har bytt bakgrundsbild på datorn.

Tidigare hade jag denna bild från ett vinterdistanspass i januari 2013.

Lördagsdistans 013

Den nya bilden kommer från Mallorca 2013.

Mallorca dag1 037

Vad har dessa bilder gemensamt? Henkes rygg. Det känns som att jag alltid ligger där.

Jag hade en bra bild med Robocop från Mallorca 2014 men han hade en assaver! På en räser på torr väg! Den bilden måste photoshoppas innan den kan visas.

Beslutat.

Nej det blir ingen crosstävling i Eksjö för mig utan istället börjar min vintervila idag. Min vad håller inte för att springa på så det är ingen idé att träna CX. Idag bröt jag wåffelcrossen efter 26 minuter. Jag har alltid haft problem med vaderna när jag springer och de har bara blivit sämre och sämre under CX-säsongen. Förutom lite kramper ibland så har jag som tur är inga problem när jag cyklar.

I veckan hade jag tränat starter men ändå mesade jag som vanligt och såg till att jag hade god marginal till de runt omkring mig. Inga vurpor idag men det kändes aldrig riktigt bra och det var nära ett par gånger. Jag har lärt mig klicka ur högerfoten och klarade mig några gånger tack vare det. Det kändes tidigt att vaden inte skulle hålla men jag körde så länge det gick. Jag vågade inte gasa på asfalten och hade problem att få i pedalen men i leran drog jag ifrån de jag kämpade med. Jag skulle så gärna vilja vara bra på CX för det är skitskoj och jag önskar att kroppen skulle hålla men landsväg är för roligt så jag har inte tid att träna löpning och CX tillräckligt mycket.

Foto: Janne Bärteg
Foto: Janne Bäreteg

Nu vintervila alltså. Planen var att köra en vecka till för att sedan vila två veckor. Nu vilar jag till vad, knä, höft och säte har läkt ordentligt. De senaste veckorna har jag haft ont lite överallt men främst vänster knä och vänster sätesmuskel har strulat.

Imorgon ska jag fixa till min vintercykel. Jag cyklar på den till jobbet imorgon och tvättar den ordentligt sedan får vi se vad som behöver göras. Kedjan måste åtminstone bytas och jag är rädd för att vevpartiet behöver en översyn.

Dagens andra beslut gällde ny cykel. Nu är sparkontot tomt och 10-15 november ska den komma.

aeroad-cf-slx-9_c1105

Viktiga beslut.

Motivationen var väl sådär i morse. Regn och inget att träna för. Det blev ändå nästan 2,5 timme rull i väldigt låg fart, mest bara för att röra på mig lite.

Två saker hade jag tänkt bestämma denna helg.

1. Sista anmälningsdagen för crosstävlingen i Eksjö är på söndag. Ska jag starta eller inte? Vi får se hur ont jag har efter Wåffelcrossen.

2. Måste få tummen ur och trycka på köp-knappen. Det blir väl en Canyon?

Alabama spelar 01:30 i natt. Inte perfekt uppladdning inför Wåffelcrossen.

 

Wåfflat

Tisdag och torsdag har jag kört några varv på wåffelcross banan och det är lite ”nyheter” till på söndag.

Starten är numera asfalterad men det är en hög asfaltskant som kan bli lite lurig.

Springbackarna är uppkörda av en mc. De är leriga och spåriga. Första backen är ok och det kan gå att cykla upp men den andra backen hade jag svårt att springa uppför. VÄLDIGT löst och lerigt.

Det leriga partiet är nog blötare än tidigare och det blir bara bredare och bredare.

Det kan bli en rolig och lerig söndag.

Men först ser vi fram emot lördagens distans. 9:00 piren. 3-4 timmar grusvägar i ett lågt tempo.

Önskelista.

Det finns mycket jag skulle behöva/vilja köpa under vintern men jag har inte råd med allt. Jag skulle behöva nya vinterskor, de har varit med i ett par år nu och är inte lika varma längre men jag kör ett år till och om det blir riktigt kallt sätter jag på ett par skoöverdrag.

Min inköpslista ser ut såhär.

1. Ny cykel. Jag har nästan bestämt mig för en Canyon Aeroad slx med dura-ace.

2. Wattmätare. Det får bli ett eget inlägg men om det blir en Canyon har jag inte så mycket att välja på.

3. Pedaler. Ny cykel måste ha nya pedaler.

4. Sadel. Kört sönder två stycken i år så jag behöver en ny.

5. Dischjul. Ingen brådska men i april ska jag ha dischjul.

6. Vindjacka/vindväst. De jag har nu är för stora så jag behöver nya till vår/sommar.

7. Cykeltröjor. Jag behöver JCK kläder att tävla i och en ny LLS tröja eftersom min gamla är kraschad.

8. Konditionstest. Jag gjorde ett test i våras men hoppade över testet nu i höst. Till våren vill jag dock göra ett nytt test.

9. LVG skor. Inget jag absolut måste ha men…….

10. Bikefit. Aldrig gjort någon men kanske skulle testa när jag har ny cykel som jag säkert kommer cykla på i två år.

 

Däck, kedja och annat som man köper inför varje år får inte vara med på listan. Jag kommer säkert att fylla på under hösten.

 

 

 

Invägning. 

Jag väger mig varje dag men det är lördagens invägning som räknas.

Förra lördagens  invägning var kanske lite för bra för att vara sann. Vågen visade 87,8 kg. Om det stämmer har jag gått ner 0,8 kg på en vecka men så har det ofta varit för mig. Jag har ätit samma kost ett bra tag nu men innan förra veckan har vikten stått still i tre veckor och utan att ändra något börjar det plötsligt gå neråt igen.

Det gäller att orka hålla i när det inte händer något.

Jag skulle inte säga att jag bantar eller håller någon speciell diet. Min filosofi är helt enkelt att äta varierat, sådant som är gott och håller mig mätt länge. Och man ska absolut inte dricka några kalorier.

Jag har en ny favoriträtt. Green pea burger med vita bönor i tomatsås och broccoli.

 

Utveckling?

Jag har mina 4×4 där jag mäter utvecklingen.

När jag startade säsongen 2014 var jag 4% starkare än jag startade säsongen 2013 och under vinterträningen 2014 blev jag nästan 5% starkare på fyrorna. I år startar jag vinterträningen tidigare och kommer köra fler intervaller/vecka. Det blir givetvis svårare och svårare att utvecklas, särskilt i min ålder men nu när jag är lättare får jag väl börja räkna w/kg istället.

Det känns att jag behöver lite vila men jag vill inte vila för mycket för 2015 ska jag vara snabb. Jag är lite orolig att watten inte ska vara där jag hoppas när jag kör mina första fyror den 18:e november.