JKPG cup #4

Vad cykelsugen jag blev. Var och kollade på JKPG cup i Bottnaryd i går.

Damerna och JoFo körde 3 varv och herrarna körde 5 varv på en 14 km lång bana. Tävlingen avgjordes redan på första varvet där Robert och Marcus fick en lucka som de sedan höll mellan 40 sek till 1 minut. Klungan tog in på tredje varvet men när Rudelius fick sin andra punktering så började de tappa igen.

Marcus och Robert hade kommit överens om att vinnaren skulle skänka vinstpengarna till Läkare utan gränser, Marcus tog spurten och tillslut var det bara 6 kvar i den jagande klungan. Damklassen bestod bara av 3 cyklister där Elna tog hem spurten före Karin.

Även herrklassen var mindre än vanligt, ca 25 cyklister och de flesta var från JCK. Nu är det många evenemang i helgen men jag hade hoppats att det skulle komma mer motionärer till JKPG cup så att man slipper cykla ensam om man blir avhängd. Det skulle vara roligt om det kunde bli en klunga för de som kör sportklassen på nästa tävling som går i månsarp i slutet av Juni. Jag hoppas jag är med då men formen kommer vara sådär så jag kan behöva draghjälp när jag blir avhängd.

Även om det var ett litet startfält verkade alla ha roligt. En bra och utslagsgivande bana, massor av mjölksyra, bra träning och fint väder. Synd att inte fler vågar tävla.

Dagens kommentar från en anonym cyklist när vi diskuterade varför det är så få från La Lepre Stanca som är med på andra klubbars evenemang trots att vi är så många. ”Harar är som spermier, det finns hur många som helst av dem men det är få det blir folk av.”

Lilla småland,  Smögen-lägret, Växjötrampet, JKPG cup, Bureloppet, Hökensåsrunt, Rallarloppet och Axamoring. Det finns mycket att välja på denna helgen.

Jag skulle ha lite möten och utbildning på jobbet idag men när jag gick förbi Råslätt fick jag sms om att det var inställt så innan klockan 9 hade jag promenerat och handlat så nu vet jag inte vad jag ska göra resten av dagen. Benen känns lite slitna men eftersom jag inte har något att göra får jag väl cykla lite.

På söndag ska jag titta när de kraschar runt på Axamoring. Roligt att Tobias Ludvigsson är anmäld men jag antar att han inte ska cykla. Jag vet inte om jag skulle våga tävla på gocartbanan.

Annons

Fick mail.

Jag fick fyra mail närmare bestämt. De var från Strava. Tydligen hade Robocop varit ute och snott mina KOM. Jag tyckte 34,2 km/h var jättebra för Tenhultsvägen som är 7,9 km med 2% lutning. Robert hade ett snitt på 39,2 km/h.

Nu har jag inga KOM kvar i Jönköping längre men jag har fortfarande ett antal som är nästan oslagbara. Oslagbara bara därför att ingen hittar dem. Jag vet inte om jag vågar skriva vad de heter men Robert hittar inte till Norra Svinhult så det är nog lugnt.

Lite roligt när man får nya KOM på segment som någon annan har lagt upp. Jag har Möbelvägen på Torsvik, ett segment där jag aldrig egentligen har tagit i. Det roliga med det segmentet är att trots att jag har KOM så är jag inte snabbast. Jag har 39,7 km/h, någon som heter Malin har 41 km/h.

Det finns några KOM som jag är stolt över. Ett varv på Solleröloppet 2013 framförallt, även Sevdaborundan och delar av Sommen och Hökensåsrunt.

Dagens träning har varit sådär. 4 timmars (2 mil) promenad och 20 minuters lätt rull på trainern.

I morgon ska jag kolla på JKPG cup i Bottnaryd. På fredag ska jag vara på jobbet någon timme och på söndag ska jag hjälpa till på cykeltävlingen på Axamoring. Det är mycket nu.

Pannbens-problem

Jag vet inte om jag klarar 3 veckor till på trainern.

Idag var det lite svalare så jag hade tänkt köra ett längre distanspass. Det gick bara 48 minuter sedan klarade skallen inte mer. Ändå tittade jag på en av de bästa etapperna i girot jag har sett.

Det blir inte bättre när man ser dagens bilder från Västkusten och sommenrunt. Sommen har jag kört 2 gånger men är inget lopp för mig eftersom det inte är gemensam start. Västkustenrunt hade jag däremot siktat på i år. 275 km hade passat mig perfekt och jag hade tänkt köra riktigt fort.

Jag känner mig mest fet och slö just nu. 6 timmar och 20 minuter har jag bara suttit på trainern och även om pulsen ofta har varit hög så har det bara blivit ett jobbigt pass. Höga pulsen har mestadels berott på värmen. Nästa vecka ska jag börja jobba lite på vikten igen, inte för att det är någon fara men det är bra att komma in i de gamla matvanorna igen. När jag kommer ut ska jag väga under 90 kg.

Det är svårt att veta hur hårt jag tränar när pulsen är så hög. Det blir en lugn vecka till mensen får jag göra ett test på 4×4 och se hur jag ligger till jämfört med vintern.

Det är ingen som har träningsförlag till någon med begränsat antal armar men med tid i överflöd? 

Skönt att det är lite svalare, då kanske jag kan sova inatt. Jag avskyr när det är uppåt 24 grader.

Dagarna går.

Det händer inte så mycket, dagarna går och armen blir bättre.

Jag brukar vakna runt 7, jag ställer aldrig klockan men vaknar senast  7 ändå.

Äter frukost i sängen och går upp runt 9.

40 eller 60 min trainer klockan 10. Jag har laddat ner massor av cykellopp och amerikanska fotbollsmatcher som jag kan titta på medan jag cyklar.

Efter dusch och lite mat brukar jag gå en sväng. Igår blev det 12 km till öster cykel för att köpa hjälm på rean och tillbaka. Idag ska jag nog gå och handla.

14:30 är det girot och runt 16 sätter jag mig på trainern igen om benen känns ok. Det brukar bli ett lugnt pass till slutet av girot.

Ja så ser en dag som sjukskriven ut. Trainer är inte roligt men det är ändå bättre än att jobba.

*

För 2 dagar sedan kändes det som att jag aldrig skulle kunna cykla igen. Det var omöjligt att greppa styren. Nu börjar det bli bättre. Vanligtvis använder jag inte armen men nu går det åtminstone greppa styret och om jag svänger åt höger känns det ganska bra. Det finns hopp.

*

Alla skriver om sina #diamantben och pangpangben på de sociala medierna. Jag är avundsjuk. Har väldigt sällan känt så. På Jkpg cup Taberg var benen bra men sedan fick jag magsjuka en vecka och sedan bröt jag nyckelbenet. Nu skulle jag ha haft toppform.

*

De som inte har #diamantben verkar ha pollenallergi. Har inte det blivit mycket vanligare de senaste åren? Skönt att slippa det.

Dubbelpass.

Idag blev det två trainerpass och en promenad.

Höften är inte helt 100 men det känns bra om jag ligger på 60-70 i kadens.

Dagens första trainerpass var lite tuffare med en liten spurt. Sedan var det lunch och en promenad på en timme. Andra passet var bara 40 min i lugnt tempo framför girot men pulsen var hög. På slutet hade jag 96% av max utan att det var jättejobbigt. Jag kan bara använda en arm så oftast sitter jag upp och det höjer pulsen med nästan 10% och även om jag har fläkt och balkongdörren är öppen så höjer värmen pulsen lite till. Det kan nog vara nyttigt att sitta upp och träna lite, man använder nog lite andra muskler.

Rea på Öster cykel imorgon. Det blir nog ett morgonpass och sedan en promenad på 6 km för att se vad de har på rean.

Nu kör vi.

Idag blev det en timmes trainer utan smärta. Inte roligt men skönt att var igång. Det blir nog en timme på låg kadens imorgon också och om allt känns bra blir det dubbelpass från tisdag. Hårda intervaller får vänta lite men den fredag den 13:e juni ska jag vara i toppform.

Det verkar vara fler än jag som hatar vätternträningen.

Nu är det snart avslutningen av tour of California. Jensie sitter i utbrytning. Shut up legs!

Farligt att gå.

Nu har jag suttit här i soffan i två dagar och blivit fet.

I tisdags körde jag trainer, det gick bra. I onsdags lyssnade jag på föredrag av Mattias Reck. Konstigt att det inte var fler cyklister jag kände igen där och lyssnade. Det var intressant särskilt när han pratade om giant-shimano. Det var inte så svårt att lista ut vems de hemliga wattsiffrorna var 🙂

Annars var det för mycket vätternsnack för min smak. Budskapet till vätterncyklisterna var att inte köra snabbdistans hela tiden. Det är något jag tycker att jag har blivit bra på. Kort och hårt eller långt och lugnt och väldigt sällan mittemellan.

Sen skulle jag gå hem från A6-golfklubb, det gjorde svinont i vänster ljumske/höft efter ett tag.

Så nu har jag suttit här i soffan, ätit och tittat på serier och cykel. För att tappa så lite muskler som möjligt ska man ligga på kaloriöverskott och äta mycket protein så jag får väl räkna med att gå upp lite.

Idag har jag varit och tagit bort stygnen, nästa läkarbesök är fredag 13:e juni då nyckelbenet ska röntgas och förhoppningsvis kan jag börja cykla utomhus efter det. Trainer börjar jag om med i morgon eller på söndag. Jag ska undvika promenader i helgen så jag kan bli helt frisk och börja träna på allvar.

 

 

Fortfarande ont.

Idag skulle träningen börja på allvar men det blev inte så mycket som planerat. Långpromenaden blev bara 5,5 km och trainerpasset bara 20 minuter.

Det är inte nyckelbenet som är problemet, håller jag bara armen still i mitellan så känner jag ingenting. Det är värre med höft/ljumske på samma sida. Jag har fortfarande ont och det är värre när jag går än när jag cyklar. Om jag cyklar i jämn fart med låg kadens går det hyfsat.

Jag har också ett stort blåmärke på vänster fot men det gör bara ont när jag försöker ta på mig skorna utan att knyta upp skosnöret. Det är inte lätt att knyta med en arm.

Lite planer har jag för veckan. På onsdag ska jag lyssna på föredrag om cykelträning av Mattias Reck och om det inte regnar ska jag titta på lagtempot vid Hyltena på torsdag.

Vardag

Jag har funderat på hur vardagen ska se ut nu när jag är sjukskriven och inte kan cykla.

Jag har en hårdisk med serier, jag ska bara välja vilken jag ska börja med. Jag behöver lite ljudbokstips. Gärna något som finns på storytel. Någon som har förslag på något lättlyssnat för när jag är ute och promenerar?

Dagarna kommer se ut ungefär såhär:

09:00 Promenad eller trainer vid regn

14:30 Girot på trainern

Förutom det vet jag inte vad jag ska göra men jag lovar att jag kommer ha det bättre än när jag jobbar. Folk säger att de skulle sakna arbetskamrater och gemenskapen när de slutar jobba. Inte jag. Jag ser fram emot ensamheten.