Hjälp!

Jag behöver hjälp.

Jag kan inte ta ut mig ordentligt.

Idag tänkte jag köra lite backe, det har inte blivit så mycket av den varan de sista månaderna.

Upp till Åsa gård slog jag nytt personligt rekord. En bit efter de bästa men ändå hyfsat.

Sandesrydsbacken är ju min favorit och i branten låg jag ganska bra till och sedan kom delen av backen där jag brukar gå som bäst. Där tappade jag massor av tid och var nästa minuten efter min bästa tid.

Likadant var det  i Odensjölid. Här märkte jag själv att jag helt enkelt gav upp efter halva backen. Jag hade en bra tid pågång och benen var inte slut. Jag har helt enkelt mentala problem.

Någon som känner en bra psykolog?

Jag straffade mig själv genom att göra bland det tråkigaste man göra i träningsväg. Gamla E4:an i kraftig motvind. Jag älskar motvind när jag cyklar med andra, då känner jag mig stark, men att ligga och mala i motvind och hela tiden titta på hastigheten är mentalt jobbigt. Det är rätt åt dig din värdelösa hjärna.

Jag försöker intala mig själv att det beror på att det inte är lika roligt att cykla landsväg med den ”tunga” crossen och ”långsamma” hjulen. Vi får hoppas det släpper om jag någon gång får min Cannondale.

***

Igår var det vilodag men jag kunde inte hålla mig ifrån cyklen helt. Jag gav mig ut i industriområdet här bredvid och tränade teknik i 40 minuter.

Det ska bli roligt och spännande att testa Cyclocross i höst men jag är ganska säker på att jag kommer slå ihjäl mig. Själva cyklingen är inga större problem men jag behöver träna hinder. Jag är smidig som ett kassaskåp. Jag blir bättre på att hoppa av och på cykeln men ibland misslyckas jag kapitalt. Det kan göra ont i vissa känsliga delar.

Annons

Starkare och starkare

De senaste veckorna har varit lugnare med bara 3 träningspass i veckan. Måndagsrundan, protour på onsdagar och 12+ mil på lördagar.

Jag har mest cyklat runt och känt efter. Jag har varit lite stel i vänster lår men efter sista spurten på årets sista protour blev jag sur. Jag hade inte ont utan var bara lite stel och ändå tog jag inte ut mig helt och hållet. Det är något jag ibland har problem med. Eftersom jag alltid har ett par mil att cykla hem så sparar jag alltid på krafterna. Det blir skönt att flytta.

***

I lördags var det distans och eftersom det blev drygt 13 mil ensam så valde jag att starta i motvind. Det blåste ordentligt och det är jobbigt att ha motvind när man är trött.

Under de 2 första timmarna hade jag 6 km grusväg, flera tunga backar och en riktigt hård motvind. För en gångs skull var jag smart. Jag brukar slita hårt i vinden och sedan inte ha några krafter kvar när jag vänder. Efter 2 timmar hade jag en snittfart på 27,9km/h.

Efter Gällstad fick jag vinden i ryggen och farten ökade ordentigt. På slutet hade jag faktiskt endel krafter kvar och från Bondstorp gick det ordentligt fort. Mellan 124 och 130km hade jag över 40km/h i snitt.

Det blev 133km på 4timmar och 21minuter . 30,5km/h i snitt och 1071 höjdmeter.

Cykelväg utmed RV40
Tvungen att ta en grusväg för att ta mig fram till en skön liten väg.
Elgeryd och Norra Svinhult. Det är nog inte många som cyklar denna väg.

 

 

***

I söndags tänkte jag ta en lugn återhämtningstur. Det blev Sävdaborundan. När jag hade klarat av första milen som mestadels går uppför kände jag mig ganska pigg och tryckte på lite. Jag tappade 2 minuter på första milen jämfört med min bästa Sävdaborunda men på resterande 17km var jag 4 sekunder snabbare. Det blev 35km/h i snitt på 27km. Rekordet är 36,4km/h.

***

Måndagsrundan var skum för min del. Det var precis jag hängde med när vi cyklade ut från Mariebo och i Taberg var jag trött och flåsade ordentligt. Sedan gick det undan och jag kände mig bara starkare och starkare. Från Ekeryd till Barnarp växlade jag ner från högsta växlen en enda gång, ibland är det jobbigt med utväxlingen på crossen.

Det var ett tag sen men det är skönt att börja känna sig stark igen och trots ösregn och motvind gick det lätt att cykla hem från jobbet idag. Jag får tvinga mig själv att ta en vilodag.

***

VAKNA Trygg-Hansa. Det är 4 veckor sedan min cykel blev mosad och jag har inte fått någon ersättning än. Jag vill ha min nya cykel nu!

Klevshult utan E4:an, nästan.

Det var nästan en månad sedan jag körde ett distanspass senast men idag var det dags.

Planen var Klevshult och tillbaka utan att cykla på gamla E4:an. När man cyklar söderut hamnar man oftast på gamla E4:an och den är ju så fruktansvärt tråkig.

Jag började ut mot Bratteborg men i Ekeryd svängde jag mot Bratteborgs gård, varför tar man inte den vägen oftare? Många tror nog att det är grus men det ser bara ut så från infarten.

Bratteborgsgård

Sedan svängde jag mot Ovdaskog, en annan ganska okänd väg som startar med några kilometer uppför och sedan nerför till Skillingaryd. Här fick jag punka efter 3 mil, en smygpunka bak precis som i onsdags. Jag tog lite mer tid på mig och kollade däck och fälg noga men kunde inte hitta något. Förhoppningsvis fick jag bort det som orsakade punkteringarna och jag hade två slangar med mig idag så jag fortsatte trots att det säkert rullade lite trögare eftersom det inte går att få samma tryck i slangen utan riktig pump.

I skillingaryd svängde jag mot Nyholm och vidare därifrån till Åker och Klevshult. Lite tungt uppför i början men sedan gick det lätt och jag kände mig jättepigg.

Efter Klevshult kom motvinden och krafterna försvann snabbt. Hade ett snitt på nästan 31km/h när jag korsade E4:an och gav mig upp på andra sidan. Det lägger man inte märke till när man åker på motorvägen men den ligger i en dal och det är sega uppförslut på båda sidor. Paserade Hagshult i en allt lägre fart och när jag kom mot Tofteryd var fikonen och vattenflaskan slut. Milen mellan Tofteryd och Vaggeryd var tung och Preem macken räddade mig denna gång precis som förra gången jag cyklade häråt. Fyllde vattenflaskan och tryckte i mig en cola och en dubbel snickers. Det gick lite lättare igen och eftersom jag skulle undvika E4:an svängde jag mot Hook och tog den lilla vägen utmed Fängen.

Fängen

De nyfunna krafterna räckte inte länge och jag gav upp. Det fick bli E4:an sista biten. Från Fängen blev det en liten, jättefin grusväg till Eckersholm.

Grusväg mot Eckersholm

När jag kom ut på rakan mot Lovsjön låg pulsen stadigt över 85% och jag fick slita för att komma över 30km/h. Ingen njutning direkt och med 5km kvar fick jag sendrag i vänster ljumske. Jag lyckades stretcha ut det utan att stanna och det var en lättnad när jag äntligen var hemma.

Jag stannade klockan efter nästan exakt 4 timmar och då hade jag passerat 12 mil för några hundra meter sedan. Jag klarade mig precis på rätt sida 30km/h sträcket.

2,5 timme var en ren njutning men resten var mest smärta och lidande. Det var nog inte bara att jag var lite ringrostig idag utan förberedelserna var inte lika noggranna inför dagens distanspass. I veckan äter jag väldigt lite kolhydrater men kvällen och morgonen innan ett tungt distanspass brukar jag ladda med lite extra kolhydrater men nu åt jag min vanliga kvällsmat bestående av ägg och rödbetor och min vanliga frukost med keso, hallon, blåbär, ägg och köttbullar.

Det var i.a.f. härligt att lägga sig i soffan och ikväll hade jag ännu en anledning att lämna 40-års festen tidigt.

***

Idag är det första lördagen i september och jag blir fruktansvärt sugen på att åka till Usa. Säsongen för Collegefootball tjuvstartade i torsdags men det är idag det börjar på allvar. För mig brukar en vanlig höstlördag bestå av tv-tittande från 18-03 svensk tid.

I natt spelar Alabama mot topplaget Michigan 02:00 så jag tänkte sova ett par timmar nu. Rooolllll Tide!!!

***

Nu börjar det hända grejor med försäkringen. Sjukhusbesök, tröja och förlorad arbetsinkomst är ersatt och jag fick 600kr för sveda och värk. Inget man blir rik av direkt.

I fredags fick jag äntligen brevet om hur jag ska gå tillväga för att få ersättning för cykel och hjälm. Jag lämnade cykeln hos Öster cykel och så ska de bedöma skadorna och kontakta försäkringsbolaget.

Förhoppningsvis löser det sig under veckan och jag kan ha en ny cykel nästa helg. Jag har en bild på cykeln som jag tittar på varje dag. Vad jag längtar.

Men fram tills jag får min nya cykel ska jag ta det lite lugnt så jag inte överanstränger mig. Vila imorgon söndag, sedan måndagsrundan och protour på onsdag. Resten av veckan beror på hur kroppen känns.