Reflektioner dagen efter.

Ett. Igår efter loppet var jag lite trött och halsen kändes inte bra men jag var inte jättetrött. När jag kom hem packade jag upp, åt, duschade och gick en promenad till affären. Sedan satte jag mig i soffan. Nästan direkt kände jag febrig och illamående, ja på gränsen till döende.   Det känns att jag saknar 4 veckors intensiv träning.

Gick och la mig 19, somnade direkt, vaknade nästan 12 timmar senare och kände mig redo för start. Jag står ändå fast vid mitt beslut att vila.

Två. Gel. Jag kommer aldrig mer använda gel. Idag är det överallt. På cykeln. På kläderna. På cykeldatorn. Jag klarar inte av gel. I Fortsättningen blir det smågodis och sportdryck.

Tre. Jag har analyserat loppet och även om jag fortfarande saknar lite efter sjukdomen är jag nöjd med siffrorna. Bästa 5 sek 956 w vid min första attack innan jag körde fel. Bästa 5 min 392 w vid min andra attack. Bästa 20 min 358 w när vi gick runt på 3 man. Bra siffror för att vara jag.

Fyra. Ibland funderar jag på hur det skulle vara att inte sitta med i klungan och försöka gå med när någon annan attackerar. Jag kanske hade haft lite kvar i benen på slutet om jag inte hade varit så offensiv? Det går inte säga vad som är bäst. Jag kanske inte hade kunnat gå med favoriterna när de körde? Nu fick jag ändå vara med till slutet trots att formen inte är på topp.

 

Annonser

Första tävlingen för året.

Efter tisdagens träning var det nästan bestämt. Det skulle inte bli någon tävling till helgen. Lite snorig och halsen kändes inte 100%. Jag var helt enkelt värdelös på tisdagens träning.

På torsdagen kände jag mig bättre så jag gjorde ett nytt test. 20-30 watt bättre på samma träning, 10 slag högre puls men framförallt betydligt bättre känsla i benen. Det blev start i lördagens tävling, Kinnekulle Cyclassic.

Ett litet startfält, runt 30 cyklister, och jag hade på förhand sett ut 4 jag skulle hålla koll på samt att Uddevalla hade en femtedel av startfältet, flera av dem duktiga cyklister.

Det gick långsamt de första 30 minuterna, 32 km/h, och en ensam Uddevalla cyklist fick tidigt en stor lucka. Efter 10 km attackerade jag och fick med mig en annan Uddevalla-cyklist. Jag vet inte vad jag ska skylla på? Jag hade sett kurvan i google street view och visste att den skulle komma där men jag fortsatte ändå rakt fram på grusvägen. Bara att bromsa försiktigt, vända och jaga ifatt klungan.

Efter 19 km attackerade jag igen. Det var planerat från start att attackera här inför ett 11 km långt motlut med kantvind. Jag fick med mig samma Uddevalla-cyklist och jag körde ifatt den ensamma cyklisten i ledningen. De närmaste 30 minuterna var loppets jobbigaste. 342 watt i 30 minuter. Då drag jag först själv 392 watt i fem minuter innan vi blev tre som hjälptes åt.

Sedan kom backen. Ingen jättebacke men jag blir sämre och sämre i backar för varje år. Fick slita ordentligt och såg att gäng var på väg ifatt bakifrån. Jag tog en gel och drack lite innan de kom ifatt. De var sex stycken, bl.a. de fyra jag skulle hålla koll på. Jag vilade lite innan jag började gå med i dragjobbet.

Det var betydligt skönare när vi var nio som rullade runt men jag var ganska säker på att jag skulle få problem om någon körde i någon av backarna. Ingen körde i den korta backen, inte så konstigt det var långt kvar till mål. Jag blev desto mer förvånad när ingen körde i andra backen med 15 km kvar till mål. På toppen dog samarbetet ut. Jag försökte mig på en attack i kantvinden men hade inte mycket kvar i benen. Sedan var det nerför.

Vi var nio man och det skulle krävas att sju kraschade för att jag skulle ha en chans i den väldigt tekniska avslutningen. Jag är en mes. Det gick lugnt i medvinden in mot mål och med 5 km kvar tänkte jag att jag måste försöka något innan det tekniska partiet. Jag ställde mig upp och skulle precis ge allt jag hade kvar. Jag var en sekund för långsam. En annan cyklist attackerade och jag orkade knappt gå med i rygg på gruppen. På slutet fick jag släppa och rullade i mål på 7:e plats.

Det var helt enkelt sex cyklister som var bättre än mig idag så jag får vara nöjd med resultatet och jag är både nöjd och lite förvånad över min prestationen.

Nu blir det vila. Jag skulle tävla imorgon också men halsen känns sämre igen så nu blir det bara lugn cykling till på torsdag. Jag hade nog inte tränat ute på tisdag ändå, det ska regna.

Jag har varit på Mallorca

Innan resan hade jag 17 dagar utan någon ordentlig träning pga sjukdom men med denna utsikten från min säng blev man ganska cykelsugen.

De första dagarna försökte jag köra lite i backarna men halsen och formen kändes värdelös. Det var ändå skönt att cykla.

På lördagen var det några som åkte till Palma medan jag tog en väldigt lugn solotur. Detta var sjätte året vi var på Mallorca och även om jag hittar väldigt bra utan karta och man tror att man har cyklat på alla vägar så hittar man alltid nya vägar. Jag var ute 3,5 timme och cyklade på unefär 20% nya fina vägar. Till nästa gång kan jag nog inte hitta några nya vägar, tror jag.

Vi bodde halvvägs upp på kullen i bakgrunden.

 De sista två dagarna började jag känna mig starkare men jag saknar fortfarande snabbhet. Det blåste ganska mycket så även om watten var bra i backarna så blev tiderna en besvikelse. Jag fick ändå ett KOM på en platt sträcka där 19 000 hade cyklat tidigare.

 

Även om formen inte var bra så var det en underbar resa. Det är så smidigt att cykla på Mallorca. Mycket är anpassat för cykling, särskilt nu på våren.

Flyget hem blev 2,5 timme försenat men det gick ganska bra ändå. Tyvärr började jag känna av halsen igen på flyget hem så det blir ingen tävling i helgen.

Herpes, hosta, förkyld och knäont.

Så här ett par dagar innan avfärd mot Mallorca kunde det ha varit bättre.

Hostan och förkylningen är under kontroll men inte helt hundra. Jag har nu inte tränat ordentligt på två veckor.

Nu har jag även åkt på munsår så det gör ont att äta.

Och häromnatten snubblade jag på en sladd på väg till toan så nu har jag också ont i höger knä. Det är så illa att jag hade svårt att gå nerför trappor igår.

Just nu är jag så deppig att jag försöker tröstäta vilket gör ont pga munsåret vilket gör att jag blir ännu mer deppig.

Deppig och fet. Snart dags för Mallis.

 

 

 

Långt ifrån ok.

Jag har börjat träna lite lätt men jag hostar fortfarande upp mycket slem och jag känner mig matt. Dagens 5x 3 minuter @ 320 watt kändes ungefär som 6 x 4 minuter @ 385 watt kändes för snart 3 veckor sedan. Det är nu 10 dagar sedan jag tränade ordentligt och blev sjuk.

Förra våren åkte jag på ungefär samma sak i april-maj. Feber som övergick i slemhosta. Då tog det 15 dagar från att jag blev sjuk innan jag körde ett hyfsat pass, även om jag hostade lite då med, och 22 dagar till jag kände mig 100%. Nu kan jag ha varit helt frisk någonstans där mellan dag 15 och dag 22 men eftersom jag också väntade på operation så saknade jag träningsmotivation.

Utan sjukdomen hade jag slagit pers. i varenda backen på Mallorca om en vecka. Det är jag helt säker på. Jag har tränat mer andra vintrar men jag har aldrig tränat bättre än jag gjorde i vinter. Tråkigt att inte få ett kvitto på det i backarna på Mallorca. Nu gäller det bara att vara så frisk som möjligt när vi åker och kanske vara stark när vi åker hem.

Morgondagens träning ser jag ändå fram emot. Kanske inte intervallerna på förmiddagen (om halsen känns hyfsad) men när temperaturen gör upp på plus hade jag tänkt testa min nya Orbea ute.

Under 85.

Idag är jag på bättringsvägen. Jag sov väldigt bra i natt och tog en kort promenad på förmiddagen. Fortfarande lite slemhosta och förkyld men jag hoppas kunna träna lite lätt på måndag.

På förra lördagens invägning visade vågen under 85 kg för första gången denna säsongen men målet är under 85 kg efter frukost och med cykelkläder på. Efter en veckas sjukdom har jag nått det målet. Det är inte bra att gå ner ett kg på en veckan men när jag börjar träna och kan äta igen så går jag nog upp lite så jag tar inte veckans notering, 83,8 kg, på så stort allvar. Det är nästa lördags invägning som är viktig.

 

 

Jag VET.

Trots att jag VET att man inte tappar speciellt mycket när man är sjuk några dagar så blir jag alltid orolig och googlar. Efter upp till 7-10 dagar utan träning får man tillbaka det man tappar nästan direkt.

Jag började känna mig dålig efter måndagens träning och under tisdagen och onsdagen varken sov jag eller åt speciellt mycket. Feberfrossan har gett med sig och ersatts av förkylning och slemhosta. I natt har jag ändå sovit några timmar mellan hostattackerna och jag mår betydligt bättre. Jag tror ändå att jag stannar hemma från jobbet imorgon, jag blir trött av att gå till toaletten, och det blir ingen träning i helgen. Mallorca-resan närmar sig med stormsteg och jag vill inte riskera att börja träna för tidigt och bli sjuk igen.

Jag tror att träningen i vinter har varit bra så jag hoppas att jag är stark på Mallorca trots detta avbrottet och eftersom jag har ätit så lite denna veckan kanske jag har gått ner i vikt? Googlade även om man tappar muskler när man äter lite och inte tränar trots att jag visste svaret. Nej jag har inte en fettprocent på 4-5% så jag behöver inte vara orolig.